Slovenský spotrebiteľ vraj ešte nie je natoľko „vyspelý“, aby svojím nákupným správaním udržal ceny obchodníkov na uzde
Analýza Profitu vyznieva paradoxne: Za všetko môže zákazník. Kto sa nesnaží nakupovať čo najracionálnejšie, podporuje vysoké ceny
Necelých dvadsať kilometrov západne od Bratislavy je cenový raj ekonomicky gramotných Slovákov. Hovoria si tak najmä tí, čo v sobotu dopoludnia zaparkujú pri nákupnom komplexe na okraji rakúskeho Hainburgu. Dobrovoľne sa oddávajú nákupnej horúčke, pretože vedia, že tým – ušetria.
Postupne sa parkovisko plní autami nielen z pohraničných okresov. Nájdu sa aj evidenčné čísla z okresov Vranov nad Topľou, Poprad, takisto z Poľska a Maďarska. S krajanmi Profit preberá súčasne s paradajkami aj vážne témy. Prečo sú Slováci ochotní pre nákupy podniknúť cestu do Rakúska? Muži nenakupujú tak výdatne ako ženy, ale paradoxne sa Profit o cenách pampersiek aj zemiakov dozvedá práve od tridsaťročného živnostníka Jána Nováka z Vranova nad Topľou. „Nechcem nikomu vyvracať predsudky, ale tu v Hainburgu mám z nakupovania pasiu. No nekúpte tie paradajky, keď sa na vás usmievajú,“ teší sa Ján, ktorý sa v Hainburgu zastaví tak raz do mesiaca. „Nakupujem najmä v Hoferi, do Billy až tak nechodím, je tam drahšie. Tu však v porovnaní s Metrom vychádzajú všetky produkty okrem údenín o dvadsať až tridsať percent výhodnejšie. Oplatí sa kupovať špeciálne mliečne výrobky, pečivo, cereálie či tuniaky. Mäso a elektronika sú najvýhodnejšie v Maďarsku, textil v Poľsku.“
Do obchodu Bipa chodí Ján zasa po všetko, čo je pre bábätká, a odporúča: „Najlepšie je mať kartu zákazníka, s ktorou je na každý produkt ešte zľava. K plienkam sa môžem vyjadriť dokonca veľmi odborne, v Rakúsku sú kvalitnejšie, nie sú napúšťané arómou ako na Slovensku. Nás niektoré firmy považujú ešte stále za východný blok. Dnes som napríklad na plienkach ušetril 8,93 eura.“