Che Guevara – Revolúcia
Biografia revolucionára je určite lákavý filmový námet. Zvádza k romantickej predstave neohrozeného supermana, ktorý popri udatnom boji za ideály ešte stíha aj nejakú tú love story. Ako výsledok v takýchto prípadoch väčšinou hrozí gýčové prekrúcanie dejepisu. Je sympatické, že režisér Steven Soderbergh (Traffic, Dannyho jedenástka) sa pri filmovom portréte lídra kubánskej revolúcie Che Guevaru nevydal touto cestou. Jeho snímka kombinuje skôr dokumentárny prístup s triezvym obrazom bojovníka proti režimu diktátora Fulgencia Batistu. Filmový Che (Benicio Del Toro) nevyčnieva teatrálnymi výstupmi ani akrobatickým bojovým umením. Ide skôr o manažéra, ktorý ako pravá ruka vodcu Fidela Castra organizuje jednotky ľudového odporu. Ani Soderberghov hrdina sa pochopiteľne celkom nezaobíde bez patetických revolučných hesiel. Vo všeobecnosti filmom kráča umiernene artikulujúci stratég, ktorý okrem spasenia krajiny rieši aj hádky vo svojom družstve a nesnaží sa zakryť vlastné zdravotné problémy. Toto nie je žiadne hollywoodske budovanie jánošíkovského kultu. Režiséra S. Soderbergha oveľa viac zaujíma pozícia Guevaru v primitívnej logistike revolúcie a detaily života v putovných povstaleckých táboroch. Pri tejto snímke určite nejde o kino pre mainstreamového diváka. A aj ten rozhľadenejší si po absolvovaných dvoch hodinách historickej revue rozmyslí, či nutne musí vidieť aj nachystaný druhý diel.(pg)
Freida Pintová (Milionár z chatrče) dala prednosť filmu Woodyho Allena pred novou bondovkou Simpsonovci sa dostanú na známku – vydajú ju tento rok v USA Desiaty ročník festivalu Hory a mesto začne 23. apríla v Palace Cinemas v bratislavskom Auparku
Postrehy
Plantáž v SND
„Radšej chcem sama niečo zažiť, ako vo dvojici všetko prepásť,“ hovorí Sandra (Táňa Pauhofová) zamilovanému Matúšovi (Ľuboš Kostelný) v inscenácii Plantáž od súčasného nemeckého dramatika Davida Gieselmanna v réžii Mariána Amslera. Obaja majú hneď v úvode euforické záchvaty zúrivosti zo Šimonových hranolčekov. Nečudo, veď Šimonovi (Vladimír Obšil) už nič nedáva zmysel. Potom, čo ho prestalo baviť učiteľovanie a odišiel do Južnej Afriky, sa vrátil, aby si postavil búdu s hranolčekmi, ktoré aj tak nikomu nechutia. Bude ju musieť zavrieť. A v komunite má svoju poslednú nádej – verných zákazníkov, „plantáž“ ľudí, ktorí majú svoje žúrky, sny aj trápenia. „Náladu si aj tak iba vymýšľame. Ktovie, aká nálada je naozaj,“ odznie v hre. Peter (Alexander Bárta) túži študovať umenie, Erik (Richard Stanke) sníva o dobrých vzťahoch medzi ľuďmi, Joachim (Tomáš Maštalír) v pozadí komunitného života predáva svoj softvérový program a nenápadne sa stáva milionárom, osamelú Natašu (Hera Turban) požiada Šimon o ruku. Život je zabehnutý dovtedy, kým sa nevracia majiteľka bytu Lucia (Gabriela Dzuríková) a do komunity prináša posun dimenzií. Tento ovplyvňuje všetko – emócie, vnímanie, myslenie. Plantážnici opúšťajú apatiu a sú pripravení na krok do reality. Vrelo odporúčam.