Ľahšie sa zbaviť stresu, menej si uvedomovať problémy, zlepšiť si sociálnu adaptáciu – to sú dôvody, pre ktoré sa v krízovom období človeka i sveta stáva pitie obľúbenou kratochvíľou.
Drinky ako barlička
Podľa odborníkov sa s recesiou ľahko vyrovnáva zdravotníctvo a potravinárstvo – jesť sa musí. A z jednotlivých brandží je na tom zasa dobre výroba a predaj alkoholu. V ťažkých časoch sa totiž pije viac. Nielenže pitie pomáha zabúdať na problémy, ale človek má naň zrazu oveľa viac času. Od posledných krízových situácií (nielen hospodárskych, ale aj povojnových či prevratových) sa však v jednotlivých krajinách veľa zmenilo, rovnako aj vzťah k alkoholu. Kým napríklad slovenské štatistiky hovoria o ústupe od každodenného pitia, v iných európskych krajinách začali lámať rekordy. Dokonca museli zasiahnuť štruktúry Európskej únie, lebo veľkým problémom sa stalo nárazové pitie mládeže. Podobne ako v tabakovom priemysle aj liehovarníci začali konzumentov umierňovať a usmerňovať. Vzniklo Európske fórum pre zodpovedné pitie (EFRD) – združenie najväčších liehovarníkov. Diageo, Bacardi-Martini, Pernod Ricard, Moet Henessy, Rémy Cointreau či Brown-Forman upozorňujú na potrebu striedmosti a zodpovednosti. Iniciatíva spoločnosti Heineken sa zase volá Pite rozumne!
Reakcie každého na alkohol sú individuálne, určite najväčším umením je správna miera konzumácie. K firemnej zodpovednosti sa hlási aj Karloff Kežmarok. „Zatiaľ náš predaj klesol o 20 až 30 percent oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Zákazník šetrí v súvislosti s krízou a kupuje v lacnejšom Česku, Maďarsku či Poľsku. Prichádza aj menej návštevníkov, turistov, biznisových klientov a to znamená menej hostí v baroch a reštauráciách,“ protirečí ekonomickým teoretikom riaditeľ firmy Ján Semaňák. Dodáva však, že dokáže zhodnotiť iba situáciu v prémiových liehovinách. Kríza môže pomôcť výrobcom lacnejších konzumných značiek.