Slovensko sa ako posledné bráni odstráneniu deliacej priečky z vnútorného priestoru automobilov
Od konca apríla nadobudla účinnosť dva roky stará smernica EÚ, ktorá umožňuje odpočítavať podnikateľom DPH aj z úžitkových áut, ktoré nemajú mrežu. Smernicu prijali všetky európske krajiny okrem Slovenska.
Podnikateľ Pavol, ktorý riadi firmu pôsobiacu v marketingovo-mediálnom biznise, si vyberal taký typ auta, aby mal možnosť odpočtu DPH. Pri jeho kúpe ušetril takmer sedemtisíc eur. „Chcel som jednoducho ušetriť peniaze, lebo sa mi zdalo nefér voči sebe neurobiť to, ak som auto potreboval naozaj iba na služobné účely,“ vysvetľuje svoje dôvody. Keďže nepodniká v remesle a bežne nepreváža tovar, nepotreboval auto s kovovou mrežou, ale bola to podmienka, takže ju má. Tá mu však spôsobuje drobné problémy. „Paradoxne, asi dva razy som mal problém previezť v tomto špeciálne upravenom vozidle náklad, pretože kvôli mriežke sa mi do auta nič väčšie nezmestí. To, čo hravo preveziem vo Fabii, ktorá je deklarovaná ako osobné auto, sa do výrazne väčšieho auta nevojde, pretože hore zavadzia mriežka a dole sedadlá, ktoré sa pre mriežku nedajú sklopiť,“ opisuje komplikácie podnikateľ.
Jeho auto je už staršie. Výrobcovia automobilov sa neskôr prispôsobili a v novších modeloch úžitkových áut je mriežka odmontovateľná, takže aj sedadlá sa dajú sklopiť. Výrazné zhoršenie účelovosti auta s mrežou potvrdzuje aj Iľja Majda, PR manažér spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia. „Je to jednoducho obmedzujúci prvok, ktorý má význam vo viacúčelových autách či v kombi verziách, ale nie pri všetkých autách v kategórii N1, teda účelových,“ vysvetľuje.