Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Kultúra jedla a pitia

Čaj v žilách leta

Slovíčko čaj v nás zvyčajne vyvolá predstavu dažďa či chrípky, vidinu tmavnúcej oblohy alebo vôňu ihličia. V skutočnosti sa však čoraz častejšie sťahuje zo zasnežených svahov k bazénom.

Na zemi rástol už v treťom tisícročí pred naším letopočtom. „Trpký t’u sa volá ch’a hsuan a yu,“ čítame vo vtedajšej lekárskej knihe cisára Šen-nun-ga. Odvtedy prešla jeho kultúra a rozšírenosť dlhou cestou. A stále nie je na konci, aspoň podľa skúseností Viliama Matušeka, obchodného riaditeľa Baliarní obchodu Poprad. „Slovenský spotrebiteľ sa aj v čaji neuveriteľne zmenil.“ Najprv sa vraj z tradičného čierneho preorientoval na ovocné čaje, vyžadoval ich však intenzívne červené. Dnes preferuje prirodzenosť – jemné zafarbenie podľa druhu ovocia alebo celkom bezfarebné. Potom ho oslovili bylinkové čaje a dnes už aj nevšedné harmonické kombinácie chutí. Medovka, mäta, malina alebo eukalyptus, limetka... V Poprade už môžu naozaj popustiť uzdu fantázii a pripravovať aj výslovne letné kombinácie. „Posedenie pri minerálke určite neposkytuje taký spoločensko-gastronomický pôžitok ako vychutnávanie si šálky čaju,“ vysvetľuje si tieto zmeny V. Matušek.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, leto výrobcov v ostatných rokoch príjemne prekvapilo, že zelený čaj vedie v celoročnom pití a predaji. Spotrebiteľ si naň potrpí nielen na jeseň a v zime, ale aj v horúčavách – v studenej, prípadne ľadovej podobe alebo dokonca v miešaných nápojoch. A to je už naozaj vyššia úroveň konzumácie, ktorá si vyžaduje aj vyššiu úroveň servisu. Nielen čajíčkar, ale aj priemerný spotrebiteľ už vie, že z jedného vrecúška nevyrobí liter dobrého čaju, že vodu po zovretí treba dať trošku vychladnúť a až potom zalievať, že profesionálna gastronómia maceruje vrecúško v kanvičke a až z nej si hosť nalieva čaj do šálky. Často vie o tom viac než barman alebo barista. „Čaj v reštaurácii stojí toľko, čo pohár dobrého vína, prečo by ho teda mali ochudobniť o porovnateľnú kultúru podávania?“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4E3E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4E3E na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 815
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 715
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 317
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 969
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 597
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 341
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 646
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 530
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 368
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 320
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu