Sú tri hodiny popoludní v strede týždňa. V nitrianskej firme Miva je už iba sekretárka, na ktorú vonku čaká manžel. Malá spoločnosť zaoberajúca sa výrobou a predajom múky už štyridsať rokov vyrába jediný „značkový“ produkt – kukuričné arašidové chrumky. Tie pravé, s akoby pilinovým popraškom, v bielo-modro-červenom plastovom obale, ktorý sa už niekoľko dekád nezmenil. Miva nemá marketingové oddelenie, nerobí kampane a produkt nikdy neinovovala. No pre ľudí, ktorí aspoň ako-tak vnímali svet pred rokom 1989, ide stále o originál. Na Facebooku majú chrumky sedem skupín a dve fanúšikovské stránky. Tá s názvom Staré komunistické chrumky registruje vyše 19-tisíc nadšencov.
Mlčiace chrumky
Ako sa firme Miva darí s chrumkami, sa nepodarí zistiť. Sekretárka radí, že pokus o oslovenie šéfa môžeme rovno vzdať – s novinármi sa zo zásady nerozpráva. Miva vraj raz uvažovala, že rozšíri chrumkové portfólio o nové príchute, okrem iného o čokoládovú. Pokus o inováciu sa však lepil na prsty, a tak arašidová pochutina z extrudovanej kukurice zostala jediným spotrebiteľským výrobkom firmy, ktorý sa v obchodoch len tak ľahko nenájde.