Prvou otázkou býva cena, nasleduje zľava, až potom rozhodnutie kam. Ľudia sa nechvália iba tým, kde boli, ale aj tým, že si dovolenku kúpili lacnejšie. Katalógová cena je posledná alternatíva, lebo cestovné kancelárie si konkurujú špeciálnymi ponukami. Zhodujú sa však, že treba zabudnúť na výpredajové last minute, ak aj tridsať percent možno ušetriť pri včasnej kúpe – na first moment. Treba však zvládnuť samoštúdium podmienok. Zľava totiž nie je automaticky pre každého.
Desiatky eur ušetrí, kto si dovolenku dovolí počas narodenín. Zľavy majú stáli klienti, môžu ich získať rodiny s deťmi, mladomanželia na svadobnej ceste, aj seniori. Tí však iba vtedy, ak nebudú cestovať počas prázdnin. Osobitné zľavy dostanú aj tí, ktorí pri podpise zmluvy zaplatia celú sumu. Stále je však veľa takých, čo chcú, aby to bol podľa možnosti Egypt a najlepšie za magických desaťtisíc v starej mene. Aj preto sa spoliehajú na akciové last minute.
Nie je to slovenský vynález, výpredaje tesne pred odchodom boli a sú všade. Na viedenskom letisku je kiosk so zoznamom, čo zostalo. Len si vybrať, zaplatiť a pri káve počkať na odlet. Sú ľudia, ktorí sú takými pánmi svojho času. A berú to trochu aj za adrenalínovú záležitosť, cestu za dobrodružstvom kdekoľvek. Vo vaku majú zubnú kefku, plavky, pár tričiek, rezervné džínsy, sandále, detektívku a niekoľko cédečiek. Stačí si len povedať: „Ide sa!“ Netreba sa dokonca ani zbaliť. V niektorých väčších letoviskách možno kúpiť sety základných dovolenkárskych potrieb pre takýchto cestovateľov. V rozličných veľkostiach a farbách.