Tridsaťtri univerzálnych rád, tridsaťtri záchranných kolies
Kríza preverila nielen podniky, ale najmä ľudí. Tí, ktorí boli schopní okamžite realizovať nevyhnutné opatrenia, prežili. Nečakaný a rozsiahly pokles objemu predaja je mimoriadne nebezpečný práve pre tie podniky, ktoré nereagujú okamžite a energicky. O mnohých dnes hovoríme v minulom čase. Šéf jednej z najvýznamnejších medzinárodných poradenských firiem popisuje konkrétne možnosti, ako sa dá čeliť kríze, a ponúka vedúcim pracovníkom okamžité opatrenia, ako sa s novou situáciou vyrovnať. Ním predkladaných 33 okamžitých opatrení síce krízy nikoho nezbaví, ale aspoň vďaka nim dokáže manažment obmedziť škody. Z pohľadu podniku to môže znamenať rozdiel medzi bytím a nebytím. Autor rozdelil opatrenia do štyroch tematických okruhov. Prvou skupinou sú okamžité opatrenia reagujúce na zmenu potrieb zákazníkov – ponúknite väčšie záruky, ponúknite stroje a prístroje na vyskúšanie, pristúpte na výmenný obchod. Druhú skupinu tvoria opatrenia v oblasti predaja – posilnite priamy predaj, zaveďte motivačné programy, rozšírte svoj predajný sortiment. V tretej sú okamžité opatrenia v oblasti riadenia ponuky a cenotvorby – znížte objem výroby, znižujte ceny premyslene, urobte poriadok v systéme zliav, poskytnite zľavy formou naturálií, nie formou zľavy z ceny. V poslednej skupine sú opatrenia v oblasti služieb – zmeňte sa z dodávateľa výrobkov na poskytovateľa systémových riešení či zvýšte flexibilitu svojich služieb. Okrem toho autor prináša veľa užitočných zamyslení v kapitolách o diagnostike krízy, čo proti nej zaberá a čo nie, či o premyslenom znižovaní nákladov. Hoci by sa mohlo zdať, že kniha prichádza na trh neskoro, keď kríza doznieva, treba si uvedomiť, že súčasná kríza určite nie je posledná. Jej príčiny sa podľa odborníkov nepodarilo odstrániť a vrátiť sa môže čoskoro. Navyše podniky neohrozuje len kríza celosvetová, ale aj rôzne iné, prichádzajúce z rôznych príčin v jednotlivých krajinách.(md)