„Vzduch je naše more,“ vyhlásil údajne krátko po vzniku Československej republiky prezident Tomáš G. Masaryk. Dnes sa do týchto slávnych časov „vzduchoplavcov“ vracajú muži, ktorým staré lietadlá pripadajú neodolateľne krásne. Asi neprekvapí, že na to, aby títo stavitelia aviatici premenili tisíce kúskov dreva, kovu i plastov na skutočný stroj, musia mať nadšenie básnika, trpezlivosť plastického chirurga a zručnosť hodinára.
Keď sa objavila na akomkoľvek letisku, stala sa okamžite stredobodom záujmu. Nielenže bola rýchla ako blesk, ale jej ladné tvary trupu i krídel sa odlišovali od vtedajších riešení. Po viac ako sedemdesiatich rokoch českí fanúšikovia letectva odštartovali záverečnú fázu výroby repliky zlínskej trinástky. Legendárny celodrevený Zlín Z-XIII je už druhým projektom stavby historického lietadla. Prvým bola replika Avie BH 5, ktorá vzlietla v roku 2007.
Prečo práve Zlín? „Keď sme po stavbe Avie hľadali, aký ďalší stroj postaviť, aby to bolo drevené lietadlo a aby bola financovateľná aj jeho prevádzka, prišiel nám na um práve Zlín Z-XIII,“ vysvetľuje pre Profit Zdeněk Vrba, jeden z tímu staviteľov Historickej letky republiky Československej.