V dedinskej nemocnici v Chicumbane, neďaleko mesta Xai-Xai v Mozambiku sa v skorých ranných hodinách pripravuje zdravotníčka Cândida Chavesová na dlhú cestu. Celý deň bude dohliadať na prácu mobilného zdravotného tímu, ktorý cestuje do provincie Gaza. Idú navštíviť vzdialenú komunitu so zhruba 3 900 obyvateľmi. Keď naložia posledné škatule s vakcínami do auta, C. Chavesová spolu s dvoma zdravotnými sestrami všetko naposledy skontroluje. „Auto je naložené vakcínami, detskými váhami, liekmi na liečbu najčastejších detských chorôb, pomôckami na vyšetrenie tehotných žien a liečbu pohlavne prenosných chorôb. Všetko, čo potrebujeme na základnú zdravotnú starostlivosť v komunitách,” hovorí C. Chavesová, keď naskakuje do auta.
Čo stojí za mydlom
Komunity navštevuje dva razy do týždňa, zakaždým inú, ale snaží sa tú istú komunitu navštíviť aspoň raz mesačne, kvôli očkovaniu. Keď tím dorazí do mesta Bango, pred školou už trpezlivo čaká dav žien s deťmi. To, že sa toto všetko deje, je výsledkom špecifického biznisu, ktorý funguje v západnom svete. Sociálny marketing možno zjednodušene a so zveličením nazvať charitou za reklamu – niekto na ňom totiž zarobí, ale niekto vďaka nemu prežije. Možno práve vďaka mydlu, ktoré ste pred týždňom kúpili v supermarkete. Jeho výrobca po kampani na podporu detí v Afrike z ceny pustí niekoľko centov do spoločnej kasy na vakcíny, na ktoré možno čakajú práve deti v dedine Bango. Povedomie, ktoré tým značka mydla získa, mu môže zdvihnúť predaj. Pre mydlo sa jeho úloha končí vo vašej kúpeľni, ale financie sa presunú tisícky kilometrov.