Dá sa predvídať budúcnosť? Kto bol aspoň raz u jasnovidky alebo si dal zostaviť horoskop, obyčajne odpovie áno. Pre biznis, či už veľké spoločnosti alebo malé firmičky, však táto otázka môže byť položená inak: Dajú sa predpovede budúcnosti využiť v podnikaní? Odpoveď je jednoznačne áno. Budúcnosť sa totiž dá vypočítať.
Zákazníka treba spoznať. Známe pravidlo, hoci je uchopiteľné z viacerých strán. Zvyčajne platí, že čím je menšia firma, tým väčšia je pravdepodobnosť, že si jej šéf bude potriasať so svojimi klientmi ruky a zdraviť ich ahoj. Čo však veľké firmy s tisícami či dokonca miliónmi zákazníkov? Sú pre nich klienti len masou? Aj v tomto prípade sa dá správanie zákazníkov spoznať a nielen to – dokonca aj predvídať. Čo bude chcieť zákazník pri ďalšej návšteve? Je riziko poskytnúť mu hypotéku? Neplánuje prebehnúť ku konkurencii?
Odpovede na tieto otázky získavajú veľké a čoraz viac aj menšie firmy z takzvanej biznis analytiky. Ide v podstate o štatistické metódy, ktoré na základe určitých kritérií porovnávajú údaje o zákazníkoch a zisťujú, čo ktorý klient bude potrebovať ešte predtým, než to bude vedieť on sám. Či nie je ideálnym adeptom pre nadchádzajúcu marketingovú kampaň, prípadne či nie je pre konkrétny typ ponuky rizikom. Biznis analytika je tu totiž najmä preto, aby firmám šetrila peniaze.