Zmenila som zubára, ten nový mi nechce iba stále vymieňať plomby, chce mi spraviť korunky na všetkých zuboch. Vraví, že mám zapálené ďasná a tie treba predovšetkým vyliečiť. Cena, koľko to bude stáť, ma šokovala, malo by to byť osem- až desaťtisíc eur. Nič z toho mi poisťovňa neprepláca? Nemám nárok na ošetrenie u zubára?
Nárok na ošetrenie vzniká vtedy, ak si to vyžaduje zdravotný stav poistenca. Musí mu teda predchádzať preventívna prehliadka. Na základe jej výsledku urobí ošetrujúci lekár liečebný plán. Zubná výplň alebo korunka má svoje indikácie. Ak je možné zub ošetriť výplňou, lekár urobí výplň. Ak je zub deštruovaný tak, že výplň nestačí, je indikovaná umelá zubná korunka. Výška úhrady závisí aj od použitých materiálov. Zubnú výplň alebo korunku je možné urobiť len v prípade zdravých ďasien. Ak je zápal ďasna a to krváca, nie je možné robiť konzervačné ani protetické ošetrenie. Čo sa týka úhrady, dôležitým kritériom je to, či ošetrujúci lekár má alebo nemá zmluvný vzťah so zdravotnou poisťovňou. Zmluvnému lekárovi preplatí zdravotná poisťovňa výplne aj korunky do výšky štandardu. Rozdiel v cene za nadštandard dopláca pacient. Výber materiálov v rámci nadštandardu je vec dohody nad rámec verejného zdravotného poistenia. Ak je poistenec insolventný, môže požadovať ošetrenie len do výšky štandardu. Niektoré ošetrenia aj v štandardnom režime však majú doplatky zo zákona. Povinnosťou lekára je informovať pacienta vopred o jeho právach aj výške úhrad, ktoré hradí zdravotná poisťovňa a čo je doplatok podľa platnej legislatívy.