S vínom sme urobili míľové kroky, pivný servis už nie je o ufúľaných „štucoch“, kávu varí viac baristov a aj čajová gastronómia bude mať vlastných somelierov.
Označuje sa ako čierny, chuťou i účinkom je iný ako zelený čaj a celkom odlišný od bieleho. Ovocný a bylinkový by sme čajom ani nazývať nemali, voda na prípravu musí zovrieť a potom vychladnúť, lístky sa zalievajú v kanvičke, z ktorej sa nápoj nalieva do šálky. Čaj i „čaj“ už nemusí vodu priveľmi zafarbiť, stále rastie záujem o zelený thea sinensis a čoraz viac sa tieto nápoje pijú v lete v chladnej, osviežujúcej podobe. Dokonca ich barmani začali používať v miešaných alko i soft drinkoch. To všetko sú poznatky a zmeny v čajovej kultúre za posledné obdobie. Nastala chvíľa, keď na ne mohli reagovať aj Baliarne obchodu Poprad, najväčší spracovateľ čaju a kávy na Slovensku. „Fajnšmeker ocení, že sme začali uvádzať na obaloch aj pôvod čaju – či ide o rastlinky z oblasti Hunan alebo Zheijang, Srí Lanky a v prípade mäty Egypta. Osvojili sme si aj gastronomický trend – takzvané fusion, spájame tradičné chute s exotickými prvkami,“ hovorí riaditeľ pre obchod a marketing Viliam Matušek. A tak sa k jahode, maline či citrónu pridružil lotosový kvet, japonská čerešňa, kvet pomarančovníka. Podľa výrobcu sú niektoré zahraničné kompozície až „pretechnizované“, v Poprade išli na to pomalšie, a tak im triafanie do chutí tunajšieho spotrebiteľa trvalo rok. K tomu ďalších šesť mesiacov, keď sa rodili klasicky kreslené obrázky na obaloch. Inou dizajnovou filozofiou chceli Mistral odlíšiť od počítačom vytváraných dokonalých čerešní, vanilkových strukov a citrónových koliesok, ktoré dnes oslovujú konzumenta na všetkých výrobkoch, čaje nevynímajúc.
Dobrá kaviareň sa dnes už bez čajového someliera alebo bartendera nezaobíde. Majster sveta z berlínskej barmanskej olympiády 2009 Vladimír Baňák mieša drinky z čajov už oddávna – čaj nechá vylúhovať priamo vo vodke či rume, potom primieša šťavy, sekt, likéry alebo ovocie.