Viacerí vinári s tým majú svoje skúsenosti. Príde chlapík a povie, že môže doviesť stotisíc alebo aj pol milióna litrov vína. Napríklad z krajiny južne či juhovýchodne od Slovenska. Za dobrú cenu. Treba len nafľaškovať, nalepiť etiketu a o zisk sa podelia. Je to často úplne iný a príjemne veľký peniaz, bez rizika, nie ako ten vydretý v ich vlastnom vinohrade. Dobrý vinár však povie nie a hosť sa otočí na opätku. Ak by totiž súhlasil, kope si vlastný hrob. Slovenskí producenti totiž majú šancu, len ak etikety budú zrkadlom ich vlastného vinárskeho obrazu.
Ružový Cabernet Sauvignon 2009 z trnavskej spoločnosti Víno Mrva & Stanko sa stal tento rok v konkurencii 3 197 vín z celého sveta šampiónom na Vinalies Internationales Paris. Túto medzinárodnú výstavu vín považujú znalci za vinárske majstrovstvá sveta. Ďalší Cabernet Sauvignon rosé 2009 od Pezinčana Martina Pomfyho tam získal zlatú medailu a sedem slovenských vinárstiev si odnieslo spolu jedenásť strieborných medailí. Château Topoľčianky dokonca štyri.
Svet len otváral oči, lebo o slovenských vínach nevie nič. Pred ich prezentáciou na jednej ambasáde pred veľvyslancami z dvadsiatich krajín dostal profesor Fedor Malík, slovenský enológ, vinár, pedagóg a básnik vína, otázku, či pôjde o vína jabĺčkové alebo černicové. Slovensko si s vínom nikdy nespájali. A tobôž s takou kvalitou.