Každý poplatok sa ľuďom zdá vysoký, ak v ňom nevidia opodstatnenie. Sú takí, ktorí sa s poplatkami zmierili a akceptujú ich. Sú takí, ktorí sa pozastavia a znepokoja pri každom jednom poplatku. Za absurdné pritom zvyčajne nepovažujú tie, ktoré ich stoja veľa peňazí, lebo často sú to poplatky v hodnote niekoľkých centov.
„Klientom najviac prekážajú také bankové poplatky, ktoré nemajú vysvetlené,“ vraví Marek Kunošík, manažér Partners Group SK. Typickým príkladom je poplatok za vedenie kreditnej karty. V úvode spravia banky akciu, že je to celý prvý rok zadarmo a následne sa klient zháči, keď má takýto poplatok po roku uhradiť. „Ide skôr o psychológiu ako o racionálne zmýšľanie o opodstatnenosti výšky poplatku,“ dodáva.
Maroš Ovčarik, šéf portálu www.financnahitparada.sk, ktorý sa zaoberá porovnávaním bankových poplatkov, považuje za najviac absurdný poplatok za bezhotovostný vklad na účet. „Banky by mali ľudí motivovať, aby posielali na svoj účet peniaze, a nie za to klientov spoplatňovať,“ hovorí. Ako však dodáva, pokiaľ má túto službu klient zahrnutú v rámci mesačného pau- šálu, neplatí za ňu nad rámec paušálu nič. Ďalšie absurdné poplatky sú podľa M. Ovčarika poplatok za zrušenie platobného príkazu pred jeho spracovaním, poplatok za zistenie zostatku na účte cez bankomat alebo poplatok za použitie platobnej karty (duplicitný poplatok za výber hotovosti z bankomatu). „Tieto poplatky sa nachádzajú v cenníkoch len niektorých bánk,“ vysvetľuje.