V Spojených štátoch nedávno skúmali, ako si počínali moderné firmy počas veľkých recesií v rokoch 2000 až 2002. Zo skupiny spoločností, ktoré do recesie vstúpili ako špičkové, vypadlo 47 percent ešte predtým, ako sa kríza skončila. Trinásť percent predtým priemerných či slabších firiem sa vyšplhalo medzi tie najlepšie. Bola to zmena v konkurenčnom poradí, ktorá odvetvie obrátila naruby a odohrala sa len za dva roky.
Tento moment zaujal Geoffa Colvina, redaktora magazínu Fortune, natoľko, že skúmal, čo viedlo tých trinásť percent k úspechu. Vyšlo mu, že existuje desať stratégií, ktoré umožnia manažmentu podniku nielen krízu prežiť, ale vyťažiť z nepripravenosti ostatných. V trinástich kapitolách čitateľovi približuje, prečo je recesia dobrou príležitosťou na získanie náskoku pred ostatnými, ako sa prispôsobiť hospodárskej kríze, ako zvýšiť hodnotu svojho kapitálu, ako porozumieť finančnej realite biznisu počas recesie a využiť ju vo svoj prospech. Pozornosť venuje aj vyrovnaniu sa s prichádzajúcimi problémami a vyhnutiu sa novým. Radí, ako porozumieť riziku, využiť ekonomický pokles k osobnému rastu či poučiť sa z krízy. V knihe pritom nejde len o teoretizovanie, ale text je podložený desiatkami príkladov z reálneho života. Autorovi je jasné, že jednotlivé riešenia nemožno brať ako návod na použitie, ale ako pomôcka pre pochopenie filozofie danej situácie sú nenahraditeľné. Ak napríklad hovorí, že znižovanie cien nie je nutnosť a je to riskantnejšie, ako by sa zdalo, uvádza príklad troch výrobcov (Colgate-Palmolive, Procter & Gamble a Unilever), ktorí počas krízy zdražovali a prešlo im to. Na druhej strane prezentuje výrobcov luxusného tovaru, ktorí ceny výrobkov znížili až o polovicu a dostali sa do veľkých problémov. Do tretice je inšpirujúci postup hotelovej siete Ritz-Carlton. Tá síce cenu neznížila, ale ponúkla služby navyše.(md)