Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Najbohatší Európan má novú hračku

Tvrdý biznismen Bernard Arnault ostal po kríze lačný na nové značky

Fúzií či akvizícií vo svete luxusných tovarov a módy sa dnes nevyskytuje príliš veľa. Dôvod je prostý, pole tohto biznisu je zrejme rozdelené. Môže za to hŕstka miliardárov, ktorí poskupovali väčšinu privátnych a rodinných značiek.

Napriek tomu sa tento týždeň objavila správa, podľa ktorej talianska klenotnícka spoločnosť a výrobca luxusných módnych doplnkov Bulgari pravdepodobne už čoskoro skončí v rukách najväčšieho konglomerátu tohto biznisu. Francúzska skupina LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) súhlasila, že firmu kúpi za 3,7 miliardy eur.
Koncern LVMH si podľa agentúry Bloomberg chce ešte viac upevniť svoje dominantné postavenie na trhu s luxusnými výrobkami. Od rodiny, ktorej hlavou je dnes Palolo Bulgari, získa v prvom rade kontrolný, 50,4-percentný podiel vo firme, za ktorý zaplatí 1,87 miliardy eur.
Za obchodom roka stojí šéf spoločnosti LVMH a najbohatší Európan Bernard Arnault (62). Po 125 rokoch samostatného fungovania rodinného podniku Bulgari, tak Francúz prevezme do svojho bohatého portfólia zhruba 50 značiek, ďalší významný brand.

Americký návrat

Článok pokračuje pod video reklamou

B. Arnaulta považujú vo všeobecnosti za tvrdého biznismena, ktorý vždy mieri priamo na cieľ. Už v roku 1976 presvedčil svojho otca, aby predal konštrukčnú divíziu jeho stavebnej spoločnosti za štyridsať miliónov frankov a zameral sa na development. Pod značkou Férinel ich firma vystavala viacero dovolenkových rezortov. V roku 1979 nahradil otca v pozícii šéfa spoločnosti.
Medzičasom však Bernard odišiel do Ameriky, kde pokračoval v realitnom biznise. Vrátil sa v roku 1984 s ideou vybudovať vlastnú firmu. Od štátu kúpil subjekt, ktorý sa kolísal nad priepasťou bankrotu. Bola to spoločnosť Boussac Saint Freres, kolos pôsobiaci naraz v niekoľkých odvetviach, ktorý však mesačne produkoval stratu pätnásť miliónov dolárov.
B. Arnault mal o firmu záujem z dvoch dôvodov. Boussac ovládala takmer tretinu európskeho trhu s potrebami pre bábätká. Druhým bola spoluúčasť značky Christian Dior v jej portfóliu. Pre B. Arnaulta sa takto začala éra biznisu luxusného tovaru.
Svoju povesť dravca si vydobyl najmä pri zakladaní spoločnosti LVMH. Firma vznikla spojením zoskupenia Louis Vuitton a výrobcu vín a koňakov Moët Hennessy v roku 1986. Šéfom celého holdingu sa stal najmä po zvyšovaní majetkových podielov v roku 1989.

Prezidentov svedok

Podľa magazínu Forbes to B. Arnault dotiahol ďaleko. V minuloročnom oceňovaní majetku najbohatších ľudí sveta sa Francúz ocitol na siedmom mieste s hodnotou majetku vo výške 27,5 miliárd dolárov, čo mu pridelilo aj štatút najbohatšieho Európana. Bolo teda namieste, že bol svedkom na svadbe prezidenta Nicalosa Sarkozyho.
Najnovšie sa B. Arnault snaží utvrdiť si post jednotky vo svete luxusných výrobkov. najmä módnych doplnkov. Konkurentmi sú mu najmä skupina PPR vo vlastníctve rodiny Françoisa Pinaulta, ako aj spoločnosť L´Oreal v rukách francúzskej miliardárky Liliane Bettencourtovej. Aj preto nie sú obchodné zámery so značkou Bulgari jediné, ktoré LVMH realizuje. Doteraz sa pritom B. Arnault v akvizičných plánoch nepotkol. Dokonca ani v roku 2007, keď rozšíril svoj biznis aj na ďalšiu oblasť a získal pod svoju správu retailovú značku Carrefour.

Značky v portfóliu

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4GT3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4GT3 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 213
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 160
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 807
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 6 448
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 514
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 895
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 755
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 648
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 444
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 410