Fúzií či akvizícií vo svete luxusných tovarov a módy sa dnes nevyskytuje príliš veľa. Dôvod je prostý, pole tohto biznisu je zrejme rozdelené. Môže za to hŕstka miliardárov, ktorí poskupovali väčšinu privátnych a rodinných značiek.
Napriek tomu sa tento týždeň objavila správa, podľa ktorej talianska klenotnícka spoločnosť a výrobca luxusných módnych doplnkov Bulgari pravdepodobne už čoskoro skončí v rukách najväčšieho konglomerátu tohto biznisu. Francúzska skupina LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) súhlasila, že firmu kúpi za 3,7 miliardy eur.
Koncern LVMH si podľa agentúry Bloomberg chce ešte viac upevniť svoje dominantné postavenie na trhu s luxusnými výrobkami. Od rodiny, ktorej hlavou je dnes Palolo Bulgari, získa v prvom rade kontrolný, 50,4-percentný podiel vo firme, za ktorý zaplatí 1,87 miliardy eur.
Za obchodom roka stojí šéf spoločnosti LVMH a najbohatší Európan Bernard Arnault (62). Po 125 rokoch samostatného fungovania rodinného podniku Bulgari, tak Francúz prevezme do svojho bohatého portfólia zhruba 50 značiek, ďalší významný brand.
Americký návrat

B. Arnaulta považujú vo všeobecnosti za tvrdého biznismena, ktorý vždy mieri priamo na cieľ. Už v roku 1976 presvedčil svojho otca, aby predal konštrukčnú divíziu jeho stavebnej spoločnosti za štyridsať miliónov frankov a zameral sa na development. Pod značkou Férinel ich firma vystavala viacero dovolenkových rezortov. V roku 1979 nahradil otca v pozícii šéfa spoločnosti.
Medzičasom však Bernard odišiel do Ameriky, kde pokračoval v realitnom biznise. Vrátil sa v roku 1984 s ideou vybudovať vlastnú firmu. Od štátu kúpil subjekt, ktorý sa kolísal nad priepasťou bankrotu. Bola to spoločnosť Boussac Saint Freres, kolos pôsobiaci naraz v niekoľkých odvetviach, ktorý však mesačne produkoval stratu pätnásť miliónov dolárov.
B. Arnault mal o firmu záujem z dvoch dôvodov. Boussac ovládala takmer tretinu európskeho trhu s potrebami pre bábätká. Druhým bola spoluúčasť značky Christian Dior v jej portfóliu. Pre B. Arnaulta sa takto začala éra biznisu luxusného tovaru.
Svoju povesť dravca si vydobyl najmä pri zakladaní spoločnosti LVMH. Firma vznikla spojením zoskupenia Louis Vuitton a výrobcu vín a koňakov Moët Hennessy v roku 1986. Šéfom celého holdingu sa stal najmä po zvyšovaní majetkových podielov v roku 1989.
Prezidentov svedok
Podľa magazínu Forbes to B. Arnault dotiahol ďaleko. V minuloročnom oceňovaní majetku najbohatších ľudí sveta sa Francúz ocitol na siedmom mieste s hodnotou majetku vo výške 27,5 miliárd dolárov, čo mu pridelilo aj štatút najbohatšieho Európana. Bolo teda namieste, že bol svedkom na svadbe prezidenta Nicalosa Sarkozyho.
Najnovšie sa B. Arnault snaží utvrdiť si post jednotky vo svete luxusných výrobkov. najmä módnych doplnkov. Konkurentmi sú mu najmä skupina PPR vo vlastníctve rodiny Françoisa Pinaulta, ako aj spoločnosť L´Oreal v rukách francúzskej miliardárky Liliane Bettencourtovej. Aj preto nie sú obchodné zámery so značkou Bulgari jediné, ktoré LVMH realizuje. Doteraz sa pritom B. Arnault v akvizičných plánoch nepotkol. Dokonca ani v roku 2007, keď rozšíril svoj biznis aj na ďalšiu oblasť a získal pod svoju správu retailovú značku Carrefour.
Značky v portfóliu