Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Najbohatší Európan má novú hračku

Tvrdý biznismen Bernard Arnault ostal po kríze lačný na nové značky

Fúzií či akvizícií vo svete luxusných tovarov a módy sa dnes nevyskytuje príliš veľa. Dôvod je prostý, pole tohto biznisu je zrejme rozdelené. Môže za to hŕstka miliardárov, ktorí poskupovali väčšinu privátnych a rodinných značiek.

Napriek tomu sa tento týždeň objavila správa, podľa ktorej talianska klenotnícka spoločnosť a výrobca luxusných módnych doplnkov Bulgari pravdepodobne už čoskoro skončí v rukách najväčšieho konglomerátu tohto biznisu. Francúzska skupina LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) súhlasila, že firmu kúpi za 3,7 miliardy eur.
Koncern LVMH si podľa agentúry Bloomberg chce ešte viac upevniť svoje dominantné postavenie na trhu s luxusnými výrobkami. Od rodiny, ktorej hlavou je dnes Palolo Bulgari, získa v prvom rade kontrolný, 50,4-percentný podiel vo firme, za ktorý zaplatí 1,87 miliardy eur.
Za obchodom roka stojí šéf spoločnosti LVMH a najbohatší Európan Bernard Arnault (62). Po 125 rokoch samostatného fungovania rodinného podniku Bulgari, tak Francúz prevezme do svojho bohatého portfólia zhruba 50 značiek, ďalší významný brand.

Americký návrat

SkryťVypnúť reklamu

B. Arnaulta považujú vo všeobecnosti za tvrdého biznismena, ktorý vždy mieri priamo na cieľ. Už v roku 1976 presvedčil svojho otca, aby predal konštrukčnú divíziu jeho stavebnej spoločnosti za štyridsať miliónov frankov a zameral sa na development. Pod značkou Férinel ich firma vystavala viacero dovolenkových rezortov. V roku 1979 nahradil otca v pozícii šéfa spoločnosti.
Medzičasom však Bernard odišiel do Ameriky, kde pokračoval v realitnom biznise. Vrátil sa v roku 1984 s ideou vybudovať vlastnú firmu. Od štátu kúpil subjekt, ktorý sa kolísal nad priepasťou bankrotu. Bola to spoločnosť Boussac Saint Freres, kolos pôsobiaci naraz v niekoľkých odvetviach, ktorý však mesačne produkoval stratu pätnásť miliónov dolárov.
B. Arnault mal o firmu záujem z dvoch dôvodov. Boussac ovládala takmer tretinu európskeho trhu s potrebami pre bábätká. Druhým bola spoluúčasť značky Christian Dior v jej portfóliu. Pre B. Arnaulta sa takto začala éra biznisu luxusného tovaru.
Svoju povesť dravca si vydobyl najmä pri zakladaní spoločnosti LVMH. Firma vznikla spojením zoskupenia Louis Vuitton a výrobcu vín a koňakov Moët Hennessy v roku 1986. Šéfom celého holdingu sa stal najmä po zvyšovaní majetkových podielov v roku 1989.

Prezidentov svedok

Podľa magazínu Forbes to B. Arnault dotiahol ďaleko. V minuloročnom oceňovaní majetku najbohatších ľudí sveta sa Francúz ocitol na siedmom mieste s hodnotou majetku vo výške 27,5 miliárd dolárov, čo mu pridelilo aj štatút najbohatšieho Európana. Bolo teda namieste, že bol svedkom na svadbe prezidenta Nicalosa Sarkozyho.
Najnovšie sa B. Arnault snaží utvrdiť si post jednotky vo svete luxusných výrobkov. najmä módnych doplnkov. Konkurentmi sú mu najmä skupina PPR vo vlastníctve rodiny Françoisa Pinaulta, ako aj spoločnosť L´Oreal v rukách francúzskej miliardárky Liliane Bettencourtovej. Aj preto nie sú obchodné zámery so značkou Bulgari jediné, ktoré LVMH realizuje. Doteraz sa pritom B. Arnault v akvizičných plánoch nepotkol. Dokonca ani v roku 2007, keď rozšíril svoj biznis aj na ďalšiu oblasť a získal pod svoju správu retailovú značku Carrefour.

Značky v portfóliu

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4GT3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4GT3 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 833
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 041
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 625
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 433
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 593
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 272
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 227
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 196
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz