Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Čínsky expres sa rozbehol

Do súboja európskych kohútov na železnici prehovorila krajina lacných topánok

Rivalita má mnoho podôb a nájde sa dosť ľudí, ktorých fascinuje rýchlosť. Nie v stratosférických výškach či na pretekárskych dráhach, ale na koľajnicových zvrškoch. Rýchlosť a technická úroveň vlakov patrí medzi národné poklady Japoncov, Francúzov i Nemcov.
Klub vyvolených je uzavretý, pretože dokonalé lokomotívy boli odjakživa špičkou technológií. Nemci sa dodnes sporia s Angličanmi, či v kategórii parných rušňov patrí prvenstvo ich DR 05.002 alebo Mallardu. Nemecký stroj to v roku 1938 vytiahol na 201 km/h, čo bolo o kilometer menej ako britský. Ten si však údajne pomohol miernym „dolu kopcom“. Pri čítaní o rekorde parných rušňov preto dávajte pozor, či máte v rukách anglosaskú alebo nemeckú literatúru.
Nové technológie priniesli nové rekordy a éra elektrických rýchlovlakov, ktorú otvorili japonské šinkanzeny, mala jasných favoritov: francúzske TGV a nemecké ICE. Francúzi si absolútny rekord poistili pred troma rokmi, keď na trati medzi Parížom a Štrasburgom dosiahli 574,8 kilometra za hodinu. Išlo o špeciálne upravené a odľahčené TGV. To radi zdôrazňujú Nemci, pretože ich Velaro vytiahlo na trati medzi Madridom a Zaragozou 403,7 km/h. Na jazdu pritom použili bežnú súpravu, aká sa používa na prepravu cestujúcich, nešlo teda o nejakú maximálku na skúšobnej dráhe.
Lenže časy sa menia a do súboja európskych kohútov prehovorila krajina lacných topánok, oblečenia a hračiek. V Číne ešte pred časom jazdili rýchliky priemernou rýchlosťou 48 km/h a zopár súprav nemeckých rýchlovlakov prinieslo doslova revolúciu. Situácia sa postupne mení. Najnovšia súprava CRH380A (na obrázku) domácej konštrukcie dosiahla koncom minulého roka na trati z Pekingu do Šanghaja rýchlosť 486,1 km/h. Išlo o bežný linkový spoj, ktorý Velaru nedal najmenšiu šancu. Predstavitelia železnice navyše oznámili, že tieto vlaky budú na niektorých úsekoch voziť cestujúcich rýchlosťou 500 km/h. To už je pomaly ohrozená nielen francúzska pýcha, ale aj japonský Maglev, ktorý na magnetickej poduške vytiahol 581 km/h.
Čína má s rýchlovlakmi veľkolepé plány a rozvoj železnice je spolu s kozmickým programom štátnou prioritou číslo jedna. 

SkryťVypnúť reklamu

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4GYH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4GYH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 634
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 082
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 871
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 208
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 943
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 815
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 134
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 599
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 503
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 349
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov čaká plošné testovanie(minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 117 obetí.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.

Neprehliadnite tiež

Dane, akcie, rozpoltená spoločnosť. Čo Trumpovi vyšlo a čo nemôže zvaliť na koronu

Analýza americkej ekonomiky dva týždne pred prezidentskými voľbami.

Prezident Donald Trump hádže medzi priaznivcov ochranné rúška
Aj kamenné kníhkupectvá Martinus sú pre krízu zatvorené.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.
Ilustračná snímka.