Rivalita má mnoho podôb a nájde sa dosť ľudí, ktorých fascinuje rýchlosť. Nie v stratosférických výškach či na pretekárskych dráhach, ale na koľajnicových zvrškoch. Rýchlosť a technická úroveň vlakov patrí medzi národné poklady Japoncov, Francúzov i Nemcov.
Klub vyvolených je uzavretý, pretože dokonalé lokomotívy boli odjakživa špičkou technológií. Nemci sa dodnes sporia s Angličanmi, či v kategórii parných rušňov patrí prvenstvo ich DR 05.002 alebo Mallardu. Nemecký stroj to v roku 1938 vytiahol na 201 km/h, čo bolo o kilometer menej ako britský. Ten si však údajne pomohol miernym „dolu kopcom“. Pri čítaní o rekorde parných rušňov preto dávajte pozor, či máte v rukách anglosaskú alebo nemeckú literatúru.
Nové technológie priniesli nové rekordy a éra elektrických rýchlovlakov, ktorú otvorili japonské šinkanzeny, mala jasných favoritov: francúzske TGV a nemecké ICE. Francúzi si absolútny rekord poistili pred troma rokmi, keď na trati medzi Parížom a Štrasburgom dosiahli 574,8 kilometra za hodinu. Išlo o špeciálne upravené a odľahčené TGV. To radi zdôrazňujú Nemci, pretože ich Velaro vytiahlo na trati medzi Madridom a Zaragozou 403,7 km/h. Na jazdu pritom použili bežnú súpravu, aká sa používa na prepravu cestujúcich, nešlo teda o nejakú maximálku na skúšobnej dráhe.
Lenže časy sa menia a do súboja európskych kohútov prehovorila krajina lacných topánok, oblečenia a hračiek. V Číne ešte pred časom jazdili rýchliky priemernou rýchlosťou 48 km/h a zopár súprav nemeckých rýchlovlakov prinieslo doslova revolúciu. Situácia sa postupne mení. Najnovšia súprava CRH380A (na obrázku) domácej konštrukcie dosiahla koncom minulého roka na trati z Pekingu do Šanghaja rýchlosť 486,1 km/h. Išlo o bežný linkový spoj, ktorý Velaru nedal najmenšiu šancu. Predstavitelia železnice navyše oznámili, že tieto vlaky budú na niektorých úsekoch voziť cestujúcich rýchlosťou 500 km/h. To už je pomaly ohrozená nielen francúzska pýcha, ale aj japonský Maglev, ktorý na magnetickej poduške vytiahol 581 km/h.
Čína má s rýchlovlakmi veľkolepé plány a rozvoj železnice je spolu s kozmickým programom štátnou prioritou číslo jedna.
