Od začiatku apríla platí v zdravotných poisťovniach nová kategorizácia pre očné optiky a optické výkony. Dospelým sa prepláca čoraz menej, priplatilo sa deťom. Boj o zákazníka medzi optickými sieťami a individuálnymi predajňami sa vyostruje.
V dnešnom svete obchodných sietí a nákupných centier môžu prežiť aj malí podnikatelia, ak vedia staviť na správne karty. „Prevádzka optiky, ktorú vlastní očný optik, takzvaný majster, je zodpovednejšia voči zákazníkovi a vie sa viac individuálne prispôsobiť jeho potrebám,“ uvádza odborný poradca v oblasti očnej optiky a optometrie Marek Blažo, ktorý v tejto brandži pracuje sedemnásť rokov. Skúsený očný optik sa neriadi len podľa receptu očného lekára, ale zaujíma sa o praktické využitie okuliarov a robí si tiež doplňujúce individuálne merania. „Keď človeku nesedia dioptrie, nejde sa sťažovať k lekárovi na zlý recept, ale k optikovi, u ktorého nechal peniaze,“ upozorňuje poradca. Vybudovať optiku, do ktorej by sa vracali aj deti zákazníkov, chce viac než len dobrý tovar a kvalitné služby. „Bojovať s optickými sieťami cenou je pre tradičné optiky krátkozraké,“ hovorí M. Blažo. V porovnaní s vyspelými krajinami nie je Slovensko v tomto odvetví na úplnej špičke. V Nemecku majú napríklad prepracovanú legislatívu, viac kvalitných odborníkov, ale najmä komplexné vzdelávanie i náročnejšiu a vyspelejšiu klientelu. Slováci sú zatiaľ viac konzumentmi. Neprekáža im, že ich obsluhuje nekvalifikovaný personál. Dôležitejšia je pre nich nízka cena. „Najväčší problém na Slovensku je, že ľudia pri podnikaní nemajú záujem slúžiť, obskakovať zákazníka. Berú to často ako ponižovanie,“ pridáva M. Blažo. Zdôrazňuje, že dnes predáva najmä pozitívna emócia z nákupu a odborná znalosť.