Socialistickému Česko-Slovensku stačilo sedem cestovných kancelárií a distribútori „výberových“ odborárskych dovoleniek. Dnes je na Slovensku poldruha stovky cestovných kancelárií (tých, ktoré dovolenky organizujú i predávajú) i agentúr (čiže predajcov), ktoré sa združili do Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). Či je to veľa alebo málo, prezident SACKA Tomáš Hasala riešiť nechce. Je to vec trhu.
Na členov asociácie pripadá približne deväťdesiat percent objemu predaja. Podniká ten, ktorému sa to rentuje, alebo aspoň sa mu to tak zdá. Tých, čo dovolenky organizujú, je stovka a v asociácii sú takmer všetci. Väčšina začínala v prvých porevolučných rokoch a predstavuje na trhu stálice. V obchodnom registri je však firiem, ktoré majú v zozname činností aj podnikanie v cestovnom ruchu, niekoľko stovák, možno aj tisícka.
Značná časť je však nefunkčná, odvetviu sa nevenujú a uvádzajú ho iba formálne so zoznamom iných možností, keďže zákon to umožňuje. Čo ak by raz... Ide aj o malých miestnych predajcov, rodinné firmičky či podniky „one man show“, ktoré majú obchod, autodopravu, služby, možno reštauráciu, ubytovanie, nič však také, čo sa rozumie pod pojmami cestovná kancelária či agentúra.