Otázka biznisu chtivých ľudí po celom svete je v skutku jednotná. Existuje spoločný recept na úspešné podnikanie? Ak na ňu odpovedá 685 celosvetovo najúspešnejších vyzerá to nasledovne: Podnikatelia sa nerodia, vznikajú a väčšinou bez náhody.
Podľa prieskumu spoločnosti Ernst & Young, ktorá každoročne vyberá najlepšieho podnikateľa, až takmer polovica podnikateľov začína prvý biznis vo svojich tridsiatich rokoch a 60 percent skôr než sa vydali na vlastnú dráhu, pôsobilo vo firemnom prostredí. Aj preto je tento postup kľúčový pre takmer tretinu podnikateľov, ktorí tvrdia, že za vlastným biznisom stála skúsenosť, ktorú získali práve ako zamestnanci. Tridsať percent úspešný biznis prisudzuje kvalitnému vysokému vzdelaniu a štvrtina svojím mentorom.
Maria Pinelli, šéfka strategických trhov v Ernst & Young, tvrdí: „Lídrov v podnikaní definujú ich prvé obchodné skúsenosti, kultúrne zázemie ako aj ich vrodené osobné vlastnosti. Tvrdá práca na sebe samom viac než vrodené vlohy sa zdajú byť dôležitejšie pri formovaní podnikateľského myslenia a úspechu."
Podnikanie pritom podľa najlepších nie je o jednorazových rozhodnutiach. Pre väčšinu podnikateľov totiž zjavne nestačí rozbehnúť iba jeden odborový podnik. Šesťdesiat percent začalo tri alebo viac spoločností, dvadsať percent šesť alebo viac, a 10 percent dnes vlastní alebo zakladalo viac ako desať spoločností.