Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Mág, ktorý sa oženil s reklamou

David Ogilvy by sa vo štvrtok dožil sto rokov

„Najvyhľadávanejším mágom súčasnej reklamy“ nazval v roku 1962 časopis Time Davida Ogilvyho.

Tento muž bol v živote čímkoľvek - kuchárom v Paríži, podomovom predajcom sporákov v Škótsku, diplomatom britského veľvyslanectva alebo farmárom v Pensylvánii. Než sa stal jedným z kľúčových mozgov reklamného priemyslu, ktorého schopnosti formovali vývoj v tomto odbore. Od jeho narodenia uplynie vo štvrtok rovné storočie. Reklamné impérium Ogilvy, Benson & Mather založil Ogilvy v roku 1949 sa 6 tisícmi dolárov vo vrecku. O polstoročie rokov neskôr ho predal za 864 miliónov dolárov.
 
Ogilvyho reklamná mantra pozostávala zo štyroch základných pojmov: výskum, profesionálna disciplína, kreatívna vybrúsenosť a dôraz na silnú myšlienku. „V modernom svete obchodu je bezcenné byť kreatívny, ak nedokážete to, čo ste vymysleli aj dobre predať,“ hovoril. Svoje vedomosti utriedil do filmových prezentácií, ktorým hovoril Magické lucerny. Tiež vymyslel niekoľko výcvikových programov pre mladých profesionálov z oblasti reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

American Express, BP, Kodak, Dove, Rolls Royce. Tieto a mnoho ďalších renomovaných firiem zverilo svoje výrobky do jeho rúk. „V 60 míľach za hodinu vychádza najväčší hluk tohto Rolls Royce z palubných hodín,“ znie jeden z jeho legendárnych textov. David Mackenzie Ogilvy sa narodil 23. júna 1911 v anglickom grófstve Surrey. Jeho matka pochádzala z Írska, otec bol gaelsky hovoriaci horal zo Škótka. David získal štipendium na štúdium histórie v Oxforde. Zo štúdií ale zbehol v roku 1931 do Paríža, kde sa začal učiť v hoteli na kuchára. Po roku sa vrátil do Škótska a začal predávať sporáky značky Aga. S takým úspechom, že ho požiadali, aby napísal inštruktážnu príručku.
Ogilvyho návod vyhlásil časopis Fortune o tridsať rokov neskôr za najlepší manuál na predaj v dejinách. Najmä vďaka nemu ho prijali do reklamnej branže. Po príchode do Spojených štátov v roku 1938 začal pracovať v Gallupovom ústave pre verejnú mienku v New Yersey. Dôraz na precíznu metodiku výskumu a zmysel pre realitu mali vraj značný vplyv na jeho budúci úspech v reklame.

Za druhej svetovej vojny pracoval pre britskú rozviedku na veľvyslanectve vo Washingtonu. Po vojne si zakúpil farmu v Pensylvánii a žil v komunite Amišov. Nakoniec sa presťahoval na Manhattan a založil vlastnú agentúru Ogilvy, Benson & Mather. „Len mydlo Dove je z jednej štvrtiny hydratačný krém,“ znie slogan, ktorý pomohol značke Dove stať sa najpredávanejším mydlom v USA. Ako inak za asistencie D. Ogilvyho. Ďalšie renomované značky sa začali hrnúť a firma rýchlo rástla. „Spotrebiteľ nie je blbec, je to vaša manželka,“ tvrdil D. Ogilvy, podľa ktorého je reklama úspešná len vtedy, ak ten, kto ju robí, pozná dobre zákazníkov, ktorým chce tovar predať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4HDC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4HDC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 306
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 17 274
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 116
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 646
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 502
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 492
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 277
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrích štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej hlavným partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.
Ilustračná snímka.
Podcast Index

Jankovskej byt, Slotovo lietadlo. Ako zmeniť priznania, aby dávali zmysel

Prečo majetkové priznania nefungujú.

Ján Slota lietadlo aj rád pilotuje.
Beata Javorcik