SME

Mág, ktorý sa oženil s reklamou

David Ogilvy by sa vo štvrtok dožil sto rokov

„Najvyhľadávanejším mágom súčasnej reklamy“ nazval v roku 1962 časopis Time Davida Ogilvyho.

Tento muž bol v živote čímkoľvek - kuchárom v Paríži, podomovom predajcom sporákov v Škótsku, diplomatom britského veľvyslanectva alebo farmárom v Pensylvánii. Než sa stal jedným z kľúčových mozgov reklamného priemyslu, ktorého schopnosti formovali vývoj v tomto odbore. Od jeho narodenia uplynie vo štvrtok rovné storočie. Reklamné impérium Ogilvy, Benson & Mather založil Ogilvy v roku 1949 sa 6 tisícmi dolárov vo vrecku. O polstoročie rokov neskôr ho predal za 864 miliónov dolárov.
 
Ogilvyho reklamná mantra pozostávala zo štyroch základných pojmov: výskum, profesionálna disciplína, kreatívna vybrúsenosť a dôraz na silnú myšlienku. „V modernom svete obchodu je bezcenné byť kreatívny, ak nedokážete to, čo ste vymysleli aj dobre predať,“ hovoril. Svoje vedomosti utriedil do filmových prezentácií, ktorým hovoril Magické lucerny. Tiež vymyslel niekoľko výcvikových programov pre mladých profesionálov z oblasti reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

American Express, BP, Kodak, Dove, Rolls Royce. Tieto a mnoho ďalších renomovaných firiem zverilo svoje výrobky do jeho rúk. „V 60 míľach za hodinu vychádza najväčší hluk tohto Rolls Royce z palubných hodín,“ znie jeden z jeho legendárnych textov. David Mackenzie Ogilvy sa narodil 23. júna 1911 v anglickom grófstve Surrey. Jeho matka pochádzala z Írska, otec bol gaelsky hovoriaci horal zo Škótka. David získal štipendium na štúdium histórie v Oxforde. Zo štúdií ale zbehol v roku 1931 do Paríža, kde sa začal učiť v hoteli na kuchára. Po roku sa vrátil do Škótska a začal predávať sporáky značky Aga. S takým úspechom, že ho požiadali, aby napísal inštruktážnu príručku.
Ogilvyho návod vyhlásil časopis Fortune o tridsať rokov neskôr za najlepší manuál na predaj v dejinách. Najmä vďaka nemu ho prijali do reklamnej branže. Po príchode do Spojených štátov v roku 1938 začal pracovať v Gallupovom ústave pre verejnú mienku v New Yersey. Dôraz na precíznu metodiku výskumu a zmysel pre realitu mali vraj značný vplyv na jeho budúci úspech v reklame.

Za druhej svetovej vojny pracoval pre britskú rozviedku na veľvyslanectve vo Washingtonu. Po vojne si zakúpil farmu v Pensylvánii a žil v komunite Amišov. Nakoniec sa presťahoval na Manhattan a založil vlastnú agentúru Ogilvy, Benson & Mather. „Len mydlo Dove je z jednej štvrtiny hydratačný krém,“ znie slogan, ktorý pomohol značke Dove stať sa najpredávanejším mydlom v USA. Ako inak za asistencie D. Ogilvyho. Ďalšie renomované značky sa začali hrnúť a firma rýchlo rástla. „Spotrebiteľ nie je blbec, je to vaša manželka,“ tvrdil D. Ogilvy, podľa ktorého je reklama úspešná len vtedy, ak ten, kto ju robí, pozná dobre zákazníkov, ktorým chce tovar predať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4HDC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (24. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.757
CZK 24.915
JPY 161.130
CAD 1.563
GBP 0.838
HUF 403.550
PLN 4.260
CHF 0.930
SEK 10.835

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 843
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 512
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 578
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 446
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 332
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 263
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 030
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 474
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 030
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 821
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 363
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 987
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 687
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budova Slovenských elektrární v Bratislave.

Definitívne sa zavŕšila druhá fáza akcionárskej dohody.


TASR
Európsky komisár pre obchod Maroš Šefčovič.

Eurokomisár telefonoval so zástupcami USA.


TASR
Bratislavská rafinéria Slovnaft.

Potrebné sú legislatívne zmeny, hovorí minister životného prostredia Taraba.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Trump hrozí Únii 50-percentným clom.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 474
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 030
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 821
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 363
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 987
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 687
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu