Nedávno sa redaktor Profitu stretol s majiteľom malého wellness centra. Sťažoval sa, že klientov pribúda menej, ako by chcel, a stála klientela už nestačí. Rozhodol sa preto investovať do reklamy v regionálnych novinách. O dva týždne na to sa sťažoval už na dve veci – jednu, že klientov nepribúda stále, a druhú, že zbytočne vyhodil peniaze na inzerciu. Reklama nezafungovala. Na druhej strane živnostníci a remeselníci si drobnú inzerciu v miestnych novinách nevedia vynachváliť. Nie vždy jedno euro vynaložené do reklamy tým istým spôsobom prináša aj ten istý efekt.
Tom Egelhoff, ktorý na portáli Small Town Marketing radí malým firmám a drobným živnostníkom, ako si správne vybrať komunikačné kanály, ako prvú vec pripomína, že peniaze vložené do reklamy nikdy nesmú byť považované za výdavok, ale vždy za investíciu. Najmenej tri štvrtiny z nich sa musia vrátiť späť. To je základné pravidlo, ktoré marketingoví experti vo veľkých firmách vedia, ale malým podnikateľom často uniká. Druhá hlavná zásada je, že ak sa emócie a logika dostávajú do konfliktu, vždy zvíťazia emócie. Toto pravidlo často uniká aj marketingovým expertom.
ZA MENEJ. Kríza, o ktorej sa ešte stále hovorí, priniesla v reklame jednu pozitívnu vec – nižšie ceny, respektíve väčšiu možnosť dohodnúť sa. Barter je slovo, ktoré sa skloňuje aj vo väčších mediálnych spoločnostiach a ochota vymeniť inzerciu alebo reklamný priestor za tovar alebo služby je zaujímavá pre obe strany. „Od nástupu hospodárskej recesie sa ceny strážia oveľa viac, ale ešte väčší dôraz sa kladie na meranie efektívnosti jednotlivých médií a kampaní a na návratnosť investícií do mediálnej komunikácie,“ hovorí Marcela Podolákova z mediálnej agentúry Omnicom Media Group.