Prieskumy, v angličtine „survey“ z latinského „sur“ (cez) a „videre“ (vidieť), by mali poskytovať komplexný pohľad na oblasť, ktorú skúmajú. Ak sa ich firmy rozhodnú realizovať, mali by sa zamyslieť, čo od nich očakávajú. Hovorí výkonná riaditeľka KNO Slovensko Anna Čermáková.
Čo je cieľom zamestnaneckých prieskumov?
Zistiť, ako vnímajú zamestnanci firmu, pre ktorú pracujú, stratégiu a ciele vrcholového vedenia, štýl riadenia a vedenia priameho nadriadeného, tímovú spoluprácu, internú komunikáciu, pracovné podmienky, pracovnú atmosféru i ďalšie oblasti. Prirovnala by som to k pravidelnej lekárskej prehliadke. Získate informácie o aktuálnom stave organizácie. Ak robíte prieskumy s rovnakým zameraním pravidelne, môžete zistiť zmeny v daných oblastiach.
Aké druhy prieskumov sa pre firmy dajú urobiť?
Vo vzťahu k zamestnancom firmy najčastejšie realizujú prieskumy názorov alebo spokojnosti zamestnancov, prieskumy na zistenie silných stránok a oblastí na zlepšenie u jednotlivých manažérov prostredníctvom spätnej väzby. Spätnú väzbu na kľúčové manažérske kompetencie poskytujú manažérovi jeho nadriadení, podriadení i kolegovia, ktorí pracujú na rovnakej pozícii. Alebo prieskumy zamerané na špecifickú oblasť: napríklad vnímanie realizovaných zmien v organizácii (po fúziách, reštrukturalizácii, nástupe nového vedenia), zistenie názorov na príčiny fluktuácie pracovníkov, alebo častých absencií. Pomerne časté sú aj prieskumy o zamestnaneckých výhodách, v ktorých si firmy zisťujú, do akej miery zamestnanci poznajú poskytované zamestnanecké výhody a ktoré z nich preferujú.