Niektorí študenti dajú popri skriptách prednosť „žúrkam“. Ďalší idú po kariére v globálnych firmách a ostatní sledujú inzeráty, kde je aspoň nejaká šanca, že by zamestnali aj absolventov. Sú však študenti, ktorí tušia, čo chcú robiť a hneď s tým aj začnú. Nepotrebujú kanceláriu, často stačia internátne izby. Ak človek privonia k podnikaniu ešte na škole, je pravdepodobné, že inú vôňu zarábania peňazí už nebude chcieť cítiť. Potvrdzuje to aj päť ľudí, ktorí základy svojich úspešných firiem začali formovať ešte v školských laviciach.
HAKERI NA PÁRTY. Rybičky v obrovskom akváriu sledujú balóny, ktoré sa v prúdoch vzduchu lenivo prevaľujú po zemi. Pamätajú si už nejednu „žúrku“ a sú rady, že nepraskli. „Vždy, keď prišiel nový človek do firmy, pripravili sme na jeho počesť párty. Neskôr, keď u nás pracovalo veľa ľudí, sa to už nedalo, pretože bolo treba aj pracovať. Ale naše párty nás aj tak preslávili,“ spomína s dávkou nostalgie Michal Truban, zakladateľ a riaditeľ firmy Websupport, sídliacej v bratislavskej Mlynskej doline, známej „študentskej“ lokalite. Na „žúrky“ však vo firme nezanevreli a keď sa objaví príležitosť, párty room s balónikmi, rybičkami a stolným futbalom sa opäť zaplní ľuďmi.
K webhostingu, neskoršej podnikateľskej aktivite, pričuchol M. Truban ešte na strednej škole. Pokračoval v tom aj na výške, z internátnej izby. Dva roky pred skončením vysokej školy zistili, že spolu s kolegom, ktorý sa k biznisu pridal, majú niekoľko tisíc klientov, a tak sa rozhodli firmu trochu zmravniť a prenajali si aspoň kanceláriu. Dnes je Websupport najväčšou hostingovou firmou na Slovensku. M. Truban zdôvodňuje, že hoci si ideu hravosti ponechali zo študentského sveta, iné veci museli sprofesionalizovať: „Firma má napríklad veľmi progresívny systém riadenia vývojových projektov, zaujímavé procesy na zlepšovanie práce v tímoch alebo manažérske účtovníctvo na princípoch activity-based costingu, aké nie je ani vo veľkých zabehnutých firmách. A predovšetkým – reakcie zákazníkov či odozvy na odborných konferenciách naznačujú, že Websupport má naozaj výnimočne dobrú zákaznícku podporu. Ľudský prístup vychádzajúci zo živého, mladého a nekonvenčného kolektívu – to je asi to tajomstvo rastu firmy, ktorá na trhu rastúcom desať až pätnásť percent stále medziročne dvíha svoj obrat o sedemdesiat percent.“