Novinkou je, že firma, ktorá predáva tovar alebo určené služby za hotovosť, už nebude môcť prijať úhradu faktúry cez bežný príjmový pokladničný doklad. Bude na to musieť využiť registračnú pokladnicu.
Natália Lohnertová z ministerstva financií uvádza: „Pri úhrade pohľadávok, čiže faktúr, v hotovosti fyzickými osobami-nepodnikateľmi dochádzalo ku kráteniu tržieb, pretože podnikatelia podľa doterajšieho právneho predpisu (vyhláška MF SR č. 55/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov) pri takejto úhrade neboli povinní používať elektronickú registračnú pokladnicu. Často takéto faktúry neboli zaevidované ani v účtovníctve podnikateľa, čo znamená, že krátil tržby. Takéto krátenie tržieb nemohli daňové kontroly odhaliť či inak preveriť, lebo išlo o úhrady vykonané fyzickými osobami nepodnikateľmi.“ N. Lohnertová ešte dodáva, že podnikateľ, ktorý pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby vystavuje faktúry, sa môže rozhodnúť, či bude prijímať tržby a evidovať ich v elektronickej registračnej pokladnici, alebo sa úhrady faktúr budú uskutočňovať bezhotovostne (úhrada na účet), a teda nebude musieť používať elektronickú registračnú pokladnicu.
Možnosti a komplikácie. Miloš Kašuba zo žilinskej softvérovej spoločnosti Kros predvída, ako sa zmení prax. „Živnostník, ako aj právnické osoby si nemusia registračnú pokladnicu kúpiť, budú však musieť od 1. januára 2012 upustiť od prijímania tržieb za úhradu faktúr v hotovosti. Doteraz ak predával tovar alebo poskytoval služby, ale nepredával ich v hotovosti, vystavoval faktúru. Následne prijal úhradu faktúry v hotovosti cez príjmový pokladničný doklad. Spravidla to živnostníci robili preto, aby sa vyhli oneskoreným úhradám od svojich zákazníkov. Po novom si môžu zaobstarať registračnú pokladnicu a budú ju nosiť so sebou napríklad k zákazníkovi,“ vysvetľuje M. Kašuba. S registračnou pokladnicou sú spojené náklady na zaobstaranie, zaškolenie, prihlásenie na daňovom úrade, pravidelný servis či prepojenie s účtovným softvérom.