„Do Hainburgu chodím nakupovať už roky, zvykla som si na to, je to z Bratislavy na skok,“ hovorí Denisa Krupová. Žije a pracuje v slovenskom hlavnom meste. Nielen cez víkend, ale aj počas pracovného týždňa odbehne niekoľko kilometrov za hranice a nákupy urobí tam. „Nehovorím, že ma to vždy vyjde lacnejšie ako u nás, ale s kvalitou som spokojná. Najmä pri ovocí, zelenine, mäse a mliečnych výrobkoch je ponuka a kvalita podľa mojich skúseností vyššia ako na Slovensku,“ hovorí. Takisto tu podľa nej dostať výrobky, ktoré v našich obchodoch vidieť len zriedka –čerstvé prosciutto, čerstvé morské ryby či pravý ibištekový čaj.
Nakupovanie v rakúskych obchodoch je alternatívou len pre niekoľko desiatok tisíc Slovákov. Ťažko teda hovoriť o fenoméne. Platí pravidlo – slovenský zákazník nakupuje podľa toho, koľko zarába. Väčšina každé euro otočí v dlani aj viackrát, kým sa rozhodne, čo si do košíka napokon vloží. „Zákazníci nakupujú cieľavedome, čoraz viac ľudí si píše, čo majú nakúpiť, aby odolali tlaku a pestrej ponuke obchodníkov,“ hovorí Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno. Nakupuje sa úspornejšie a, bohužiaľ, kvalita potravín je stále v úzadí. Rozhodujúcu úlohu pre spotrebiteľa zohráva cena. „Dalo by sa povedať, že tých, ktorí idú po cene, sú tri štvrtiny z kúpnej sily,“ hovorí Ľ. Drahovský.