Keď v deväťdesiatych rokoch klasické médiá spustili svoje webové stránky, ešte netušili, nakoľko bude internet o niekoľko rokov novinám, rozhlasu a televízii konkurovať. Keď neskôr chceli obsah na webe spoplatniť, dostali sa do nepríjemnej situácie.
Kým začiatkom roka 2008 sa zdalo, že spoplatnenie je nemoderné, kríza spustila druhú vlnu platenia za obsah. Zlá ekonomická situácia znížila záujem inzerentov, a tak sa médiá museli poobhliadnuť po nových zdrojoch príjmov. Ako prvý sa začal činiť konglomerát News Corporation, na ktorého čele stojí magnát Rupert Murdoch. Spoplatnenie odštartoval v auguste 2009 britskými novinami Times a Sunday Times, do ktorých si za prístup začal pýtať libru mesačne.
„Digitálna revolúcia otvorila množstvo nových a lacných metód na distribúciu,“ povedal R. Murdoch. „Ale obsah stále nie je zadarmo.“Ďalej dodal, že aby zamedzil prechodu ľudí na stránky prístupné zadarmo, svoj obsah odlíši a zlepší. Skutočný boom však prepukol len v posledných mesiacoch. Peniaze od čitateľov si pýta napríklad aj americký satirický server Onion, ktorý však obmedzuje len zahraničných čitateľov. Projekt spoplatnenia máme od mája aj na Slovensku - Piano.