Správcovia konkurznej podstaty predávajú všeličo. Jeden aj letisko po skrachovanom štátnom majetku pod svahmi Nízkych Tatier – 544 metrov asfaltovej dráhy a zdevastovaný hangár. Kupec zo susednej dediny, pilot Miroslav Toma to prestaval na vlastné neverejné vnútroštátne letisko pre malé letúny, aerotaxíky, vetrone, ultraľahké lietadlá a vrtuľníky. Vraj aj tak pokračuje jeho detský sen. Ale Aeodrome Jasná nie je hračka, ale riadne letisko s medzinárodným prevádzkovým a bezpečnostným štandardom, ktoré povolil Letecký úrad SR. Doklady majú 150 strán. Ani malé letisko pre ultraľahké lietadlá nemožno mať v záhrade, ako si to niekto myslí. Stačí, aby si sused postavil na svojom pozemku múr, a bolo by po lietaní. K novým stavbám naokolo sa musí vyjadriť aj špeciálny stavebný úrad Leteckého úradu SR. Osem kilometrov od letiska Jasná mal mobilný operátor dve možnosti: znížiť anténu o desať metrov alebo nájsť iné miesto mimo osi dráhy.
PILOT PO ROBOTE. Lietanie zovšednelo a čoraz viac pilotov vo svete to berie už iba ako džob – náročný, vysoko profesionálny výkon s čoraz dômyselnejšou technikou a s dobrým platom. Čerstvý päťdesiatnik M. Toma však stále tvrdí, že lieta, kedy môže a pre radosť. Začal na vtedajšej Vysokej škole dopravnej v Žiline, po roku prestúpil na leteckú dopravnú vysokú školu do Rigy v Lotyšsku. Od roku 1985 lieta v Československých aerolíniách. Dnes ako kapitán Boeingu 737.
Pred víkendom chcel kosiť. Bolo však horúco, vzal si radšej plavky, vytiahol z hangára dvojmiestne ultraľahké lietadielko Dynamic WT9 a o tri hodiny pristál v Chorvátsku. Pretože elegantné dynamiky majú už desiatky Slovákov, nemožno ho pokladať za výstredného. Dynamic je uznávaný slovenský výrobok a Aerospool v Prievidzi predal do sveta už vyše päťsto lietadiel. Podľa výbavy stojí od stotisíc eur. Ako luxusné auto, hoci iba pre dvoch. Za hodinu preletí 250 kilometrov a spáli len dvanásť-trinásť litrov 95-oktánového benzínu. Vo svojom dynamiku má M. Toma ako správny kapitán najmodernejšie letové a navigačné prístroje, ako v boeingu či airbuse. GPS znázorňuje aj výšku elektrických stožiarov. Lety nad Liptovom má rád „v ruke“, aj po vyše šestnástich tisícoch hodín za riadením ho to vzrušuje. Za hranice zapne autopilota. Na dosah ruky na prístrojovej doske je poistka a malé tiahlo s červenou stužkou. Záchranný raketový systém. Do lietadla Dynamic ako prvého v tejto triede ho montujú už v základnej výbave. Pre prípad najkrajnejšej núdze. Štvrť sekundy po zatiahnutí páčky raketa vystrelí nad lietadlo padák a celý stroj sa aj s posádkou znesie dolu ako parašutista.