Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Keď kapitál je kamarát do každého počasia

Väčšinový obraz o private equity ponúka na Slovensku buď biele miesto na mape biznisu, alebo predstavu o veľkej kope peňazí, ktorá samu seba zväčšuje a zväčšuje. Vo svetle závisti sú investori ľudia, ktorí ľahko prišli k peniazom. Lenže private equity je niečo celkom iné.

Niekedy sa zdá, že pre spojenie private equity nemá slovenčina výraz. Jozef Mathia, riaditeľ oddelenia transakčného poradenstva Ernst & Young v Slovenskej republike, hovorí, že private equity je v preklade súkromný kapitál a presne to aj znamená. Ide o kapitál ľudí, investorov, ktorí spravujú fondy. Tie ho investujú do firiem, ktoré nie sú verejne obchodované. Inými slovami, do takých spoločností, ktorých akcie sa na trhu nedajú kúpiť. Fondy si za peniaze kupujú podiel na základnom imaní firiem.

SkryťVypnúť reklamu

„Private equity reprezentuje finančných investorov, ktorí do firiem vstupujú len na relatívne krátky čas, zhruba tri až sedem rokov, a firmu opustia, keď sa splnia ich očakávania o zhodnotení investície. Strategickí investori sa na veci pozerajú takmer výlučne z dlhodobého hľadiska, majú s fabrikou konkrétne záujmy, ktoré sa však primárne dotýkajú uplatnenia na trhu. Strategickí a finanční investori nestoja v opozícii a nedá sa povedať, že jedni sú lepší ako druhí,“ naznačuje situáciu J. Mathia. Univerzálnou métou finančného investora je dosiahnuť významne vyššie zhodnotenie peňazí oproti výnosu napríklad na bankových úrokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Majitelia alebo správcovia súkromného kapitálu majú už pred vstupom do firmy viac-menej jasné, ako dlho a akým spôsobom chcú v spoločnosti existovať. To znamená, že majú isté kritériá, na začiatku si určia čas, za ktorý sa má investícia zhodnotiť podľa očakávaní. „Keď sa to stane, odchádzajú zo spoločnosti, hovorí sa tomu, že exitujú. Na druhej strane je vždy otázka ponuky a dopytu, príležitosti na trhu. Môže sa stať, že ešte pred uplynutím predpokladaného času príde taká zaujímavá ponuka, že exitujú oveľa skôr a firmu alebo podiely v nej predajú napríklad strategickému investorovi, väčšej firme alebo väčšiemu private equity hráčovi,“ hovorí J. Mathia a prízvukuje, že celosvetovo najčastejšou formou exitov boli v minulom roku sekundárne buyouty, to sú predaje ďalšiemu private equity vlastníkovi. Kríza postihla aj private equity sektor. Priemerný čas, počas ktorého finančný investor vlastnil investíciu, predstavoval podľa prieskumu spoločnosti Ernst & Young v decembri 2010 v Európe aj Severnej Amerike rovnako 4,2 roka. „Väčšiemu oživeniu exitov bráni aj fakt, že sa na trh s fúziami a akvizíciami zatiaľ v plnej miere nevrátili strategickí investori,“ vysvetľuje J. Mathia.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4J67 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4J67 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 763
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 806
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 719
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 522
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 520
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 972
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 817
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 198
  9. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 630
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 555
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Návrh z dielne vicepremiéra spôsobil mimoriadny rozruch.

10 h
Milan Fiľo

Podnikateľ už nie je občanom Slovenska.

14 h
Makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

V dobiehaní Západu zaostávame, upozorňuje v rozhovore analytik Michal Lehuta.

14 h
Naložiť auto alebo motorku pred cestou do chorvátskeho Splitu treba 1,5 hodiny pred odchodom vlaku.

Pribaliť si môžete auto aj psa.

13. máj