Jedným z mnohých dôsledkov hospodárskej krízy je zvýšený počet uchádzačov o konkrétnu pracovnú pozíciu. Pre personalistov to znamená zložitejší výber toho najlepšieho kandidáta. Niekedy sú ich stereotypné otázky predvídateľné. Majú však aj prekvapujúce finty. Napríklad také, ktoré odhalia reakcie kandidáta a to, či dokáže ustáť aj rozpačité situácie. Ján Uriga, manažér pre oblasť poradenstva v oblasti ľudských zdrojov spoločnosti Deloitte, ich v jednom zo svojich článkov deklaruje na vzorke najčudnejších otázok. Získal ju výskumný tím portálu Glassdoor.com od svojich čitateľov.
Ako by ste napríklad reagovali na to, keby sa vás recruiter na pracovnom pohovore spýtal, koľko nafukovacích balónov by sa zmestilo do miestnosti, prípadne ako by ste sa dostali von, pokiaľ by ste sa scvrkli do veľkosti ceruzky a vložili by vás do mixéra. Možno by sa zaujímal aj o to, koľko tehál je na obytných budovách v Šanghaji či ako by ste odvážili slona, keby ste nemali váhu. Alebo by vás požiadal o sebareflexiu a popísanie na stupnici od jedna do desať, aký ste človek. Prípadne by ešte chcel vedieť aj to, ako by ste zabezpečili predaj stolnotenisových loptičiek, pokiaľ by tento šport vyšiel z módy. Napísanie zoznamu spôsobov a detailný popis jedného z nich je súčasťou úlohy. Čo poviete?
„Jedinečný spôsob na to, ako minimálne zaujať. Potvrdzuje však pravdu, že interview je často veľmi formálnou výmenou informácií, ktoré sú už raz vyznačené v životopise. Snaha overiť si pravdivosť informácií sa ráta, ale nie je hlavným zámerom celého interview. Dôležitejším zámerom je viac odkryť hodnotovú aj postojovú stránku kandidáta, ktoré sú relatívne stále,“ uvádza J. Uriga.