Predstava, že Holandsko sa dá objavovať na bicykli, je síce správna, ale sú aj dobrodružnejšie možnosti. Trebárs plavba na lodi. Krajina má množstvo riek, riečok, kanálov, grachtov a jazier prepojených dôkladnou sieťou plavebných komôr a zdvíhacích mostov.
Každý v maríne Hatenboer v Nieuwegeine dostane zadarmo mapu Holandska a brožúru o jednej z najzaľudnenejších európskych krajín, mapy najväčších miest a nálepku skippera. Stávame sa členom klubu Dutch masters. Pridávajú aj balíček kariet, ale na tie nebude čas. Na požičanie motorovej obývacej lode – hausboatu – netreba skladať skúšky. Teoretické znalosti o riadení a obsluhe lode dostaneme v podrobnom plavebnom manuáli a na trojhodinovom školení. Ako suchozemci máme trochu obavy z riadenia. Našťastie, nielen našej Derby, ale celej flotile devätnástich lodí, ktoré sa vydávajú na symbolické zamykanie kanálov, velí riečny a morský vlk, najuznávanejší kapitán v Českej republike Pavel Kocfelda.
Ovládanie lode nie je až také náročné, hoci na manévrovanie v plavebných komorách a kotvenie sa zručnosť i odvaha zíde. Prvé chvíle pri kormidle sú neisté a neobratné, ale po chvíli získate grif. V Holandsku na riadenie plavidiel, ktoré nie sú dlhšie ako pätnásť metrov a neplávajú rýchlejšie ako dvadsať kilometrov za hodinu, netreba „lodičák“. Viesť loď na holandských kanáloch však nie je len držať sa kormidla ako na pokojnom šírom mori. Malé aj veľké lode sú pred nami i za nami. Navyše prekvapujú vlny, ktoré v podpalubí zhadzujú zo stolov taniere, poháre, šálky. Postupne sa však na širšom kanáli stuhnuté svaly tváre uvoľnia a začnete jedným očkom sledovať aj krásnu krajinu.