Viac ako dielo vlastniť je uspokojujúca možnosť verejne ho prezentovať. Hovorí to zberateľ Ján Kukal, ktorého vášeň pre umenie neopúšťa už vyše štyridsať rokov. Najradšej sa stavia do pozície autora a manažéra výstav. Len nedávno sa skončila kubistická Pocta Picassovi, už má rozbehnuté prípravy na výstavu secesie. Tým pomáha nielen zviditeľňovaniu umelcov, ale aj rastu cien umeleckých diel.
Západná Európa a Spojené štáty americké sú v propagácii a podpore svojho kultúrneho dedičstva ďaleko pred Slovenskom. Tam sa verejnosť aj turisti hrnú do galérií a múzeí. Netreba chodiť ďaleko, stačí do susednej Viedne. Na lístok si vždy vystojíte dlhý rad. A keď je to len pätnásť minút, tak ste prišli v dobrom čase. Aj na Slovensku existuje pár „bláznov“, ktorí sa snažia niečo pre umenie, umelcov aj obyčajných ľudí urobiť – vytiahnuť ich z nákupných centier a priviesť do galérií. Je to pionierska činnosť, ale potreba takejto činnosti u zberateľov umenia rastie. „Za komunizmu bolo zberateľstvo špekulácia, robilo sa inkognito,“ hovorí Ján Kukal, keď vstupujeme do rodinného domu v obci Boldog. Zvonku nenápadný, za bránou však na nepripraveného návštevníka čaká jeden umelecký zážitok za druhým. Na fasáde domu a tenisového kurtu sú umiestnené keramické reliéfy slávnych obrazov aj vlastných návrhov českej výtvarníčky Aleny Burianovej. Miestnosť, ktorou prechádzame na terasu, skrášľujú kubistické obrazy aj secesia. V záhrade, ktorú si majiteľ navrhol sám, sa objavujú sochy nadrozmerných veľkostí, vo vzduchu na lane sa hojdá farebný akrobat a šašo. Človek každú chvíľu objaví niečo nové, čo upúta pozornosť. „Rád sa na umenie pozerám, nemusím ho vlastniť. Preto mám dobré vzťahy aj so zberateľmi a umelcami, ktorí nemajú problém požičať mi svoje diela na výstavu. Kultúrne dedičstvo krajiny je dôležité, preto je nevyhnutné podporovať ho a prezentovať,“ hovorí pražský rodák. O svojej zbierke však prekvapujúco nemá chuť hovoriť. Myslí si, že na Slovensku na to ešte nie je správny čas. Podobne ako mnohí iní českí a slovenskí zberatelia pri výstavách neuvádza ani vlastníctvo umeleckých diel. Priznáva tiež, že nenakupuje do depozitu a v jeho zbierke nie je veľký pohyb.
Tenisti a golfisti