Radoslav Kasík z Across Wealth Management hovorí o IPO Facebooku a prvých dňoch obchodovania:
Na prekvapenie všetkých ide o pomerne veľké fiasko, a to hneď z viacerých hľadísk. Facebook bol veľmi dlho očakávaným IPO. Ide o jednu zo svetovo najznámejších firiem, ktorú pravidelne navštevuje 900 mil. užívateľov. Z pohľadu biznisu je Facebook tiež veľmi unikátnou firmou. Z týchto dôvodov išlo o najpopulárnejšie IPO za dlhé roky a dlho ním aj asi ostane. Pozornosť, ktorú mu venovali médiá, nemala hraníc. Očakávaný záujem potenciálnych investorov bol tiež veľmi široký, k čomu ho charakter jeho biznisu predurčoval. Konečne išlo o akciu, ktorá na trhy po dlhých rokoch sklamaní konečne pritiahla pozornosť retailu.

Skutočnosť však bola nakoniec na prekvapenie drvivej väčšiny investičného sveta úplne iná. Vzhľadom na medializáciu a popularitu predchádzajúcu IPO ide skutočne o veľké sklamanie. Facebook sa tak zapíše do histórie. Žiaľ, viac negatívami ako famóznosťou.
Prvým sklamaním bolo hneď otvorenie obchodovania, ktoré sa značne oddialilo. Meškanie bolo spôsobené technickými problémami burzy Nasdaq.
Tie zašli až tak ďaleko, že brokeri nedostávali potvrdenia o zrealizovaní obchodov, o ich zrušení alebo modifikácii. Niektorí investori ešte ani v piatok po zavretí trhov nevedeli, či bol ich pokyn zrealizovaný alebo nie. Nasdaq aj reportoval viaceré obchody, ktoré sa ani neuskutočnili.
Pravdepodobne aj tieto technické problémy prispeli k negatívnemu priebehu obchodovania. Tu sa dostávame k druhému sklamaniu, ktorým je vývoj ceny od uvedenia na burzu. Akcia stratila počas prvých troch dní obchodovania skoro pätinu hodnoty z IPO. Oproti otváracej cene prvého dňa je už nižšie o viac ako štvrtinu. Pre väčšinu investorov, ktorí sa dostali do IPO, malo ísť o bezrizikový jednodenný zárobok. Každý z nich vo štvrtok 17. mája určite zaspával s vedomím, že na druhý deň z investície vyberie minimálne 50% zisk po vzore predchádzajúcich IPO firiem sociálnych sietí (napr. LinkedIn otváral prvý deň 100% nad upisovacou cenou). Najmä keď museli záujemcovia o podiel na IPO silno bojovať a k akciám sa dostal len zlomok z nich. Takýto vývoj nikto nepredpokladal a obchodovanie s akciami Facebooku je skutočne veľmi nepríjemným prekvapením. Prvý deň sa zobchodovalo viac akcií ako je celkový free float spoločnosti, tzn. viac ako je počet voľne obchodovaných akcií.
Následky IPO Facebooku budú s vysokou pravdepodobnosťou dlhodobejšie. Osobne predpokladám, že poznačia trh IPO na určitý čas. Facebook môže predznamenávať koniec internetového boomu na burzách, najmä boomu sociálnych sietí. Budúcnosť komplikuje aj Nasdaqu, ktorý IPO kompletne nezvládol a už ho prešetrujú viacerí regulátori. Naopak udalosť v tichosti s úsmevom určite sledovala konkurenčná NYSE (New York Stock Exchange). Trhu IPO ostatný rok dominovala banka Morgan Stanley, ktorej privedenie Facebooku na trh tiež zhorší reputáciu v tomto biznise. Za dôvod neúspechu si dovolím označiť chamtivosť všetkých strán, od pôvodných majiteľov akcií, cez upisovateľov až po samotných investorov.