Už pri vchode na výstavu Moderna – to najlepšie, čo doma máme v bratislavskom Esterházyho paláci zaujme plátno Antona Jasuscha. Zobrazuje žltý mlyn s postavou človeka, ktorá ho rozkrúca, a pod ním sa víri prach. V symbolickej rovine by to mohol byť aj Stvoriteľ ovplyvňujúci chod života. Hoci na obraze prevláda žltá farba, človek má stále nepríjemný pocit, že prichádza niečo zlé. Keď sa z popisných textov dozvedá, že predstaviteľ košickej moderny od roku 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti, o dva roky neskôr v Mníchove a Paríži, vysvetľuje to modernosť diela, ktoré vzniklo v roku 1922. Obraz Žltý mlyn namaľoval A. Jasusch, keď sa vrátil z prvej svetovej vojny. Traumatizujúce zážitky z frontov a zajateckých táborov na Ďalekom východe sa po návrate v roku 1920 do Košíc premietli aj do umeleckej tvorby. Vytvoril vtedy súbor tematických obrazov týkajúcich sa existenčných otázok človeka, zmyslu života a miesta človeka na zemi i v kozme. Informácie pomáhajú skúmajúcemu laikovi odhaľovať aj ďalšiu rovinu významu. Napríklad človek rozkrútil koleso vojny a spodná časť obrazu, ktorá sa zdala prachom, zrazu pripomína postavy ľudí, ktorých prvá svetová vojna zomlela.

Zolo Palugyay: Krajina s kvetmi