O Slovensku sa hovorí ako o vodnej veľmoci. Vo svete, kde bude voda čoskoro rovnako podstatnou komoditou, ako je ropa, a vraj sa o ňu budú viesť aj vojny a ľudia sa presúvať stovky kilometrov, by slovenské firmy, ktoré predávajú balenú vodu, mali patriť k exportným lídrom. Nie je to však také jednoduché, hovoria zhodne tie, ktoré Profit oslovil.
„Kofola sa sústredí predovšetkým na trhy, na ktorých dlhodobo aktívne pôsobí a to sú Slovensko, Česko a Poľsko. Export nie je významnou súčasťou našej stratégie. Export balených vôd patrí k tým náročnejším z potravinárskych produktov. Najmä logistika predražuje export, takže sa môže stať na zahraničnom trhu zbytočne drahou medzi domácimi vodami,“ hovorí Marián Šefčovič, obchodný riaditeľ spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko, ktorá má vo svojom portfóliu aj silnú značku – Rajec.
Monika Mišíková, senior brand manažérka z akciovky Slovenské pramene a žriedla, ktorá má v ponuke Budiš, vraví, že najväčšou prekážkou exportu sú náklady, ktoré sú s tým spojené. „Potenciál na vývoz ako krajina určite máme a v budúcnosti vidíme v exporte ďalšiu možnú expanziu. Samotný export balených vôd však ovplyvňujú vysoké logistické náklady. Krajiny s nedostatkom vody sú geograficky veľmi vzdialené, takže by cena produktu výrazne narástla. Určite však mnoho firiem tieto alternatívy zvažuje a čas ukáže, ako budú vedieť výrobcovia tieto príležitosti využiť.“