V prípade Karla Gotta to bola fikcia Českej pošty. Břetislav Janík, riaditeľ odboru známkovej tvorby Českej pošty, hovorí, že chceli upútať pozornosť verejnosti na nový produkt. Popri oficiálnych „štátnych“ možno v Česku od augusta vydávať aj takzvané vlastné známky a na nich môžu byť aj portréty VIP osobností. Nové známky majú tiež oficiálny nápis Česká republika, ale navyše aj slová „Vlastná známka“. Možno ich lepiť na listy a platiť budú rovnako ako bežné známky, ktoré vydáva české ministerstvo priemyslu a obchodu a vyrába Česká pošta. Denník MF Dnes priniesol okamžite aj vlastné návrhy známok s portrétmi Petra Kellnera a Andreja Babiša. Na internete sa objavilo aj mnoho ďalších návrhov. „Ľudová tvorivosť je veľká,“ konštatoval muž zodpovedný za tvorbu českých známok. Väčšina z toho, čo v prvotnom zápale nadšenci navrhovali, na známkach nebude. Kým oficiálne sú v réžii štátu, vlastné platí zadávateľ. Jednotlivec alebo firma.
CENA? Takéto sebazviditeľňovanie stojí 190-tisíc českých korún (približne 7 660 eur). Minimálny náklad je totiž 600 tlačových hárkov a na každom je po 25 známok – spolu pätnásťtisíc. Pošta však nezdiera: 150-tisíc z ceny je poštovné – desať korún za každú známku. Toľko stojí obyčajný list do 50 gramov do Česka alebo dvadsaťgramová zásielka (pohľadnica) do európskych krajín. Zvyšných 40-tisíc platí objednávateľ za prípravu predlohy, tlač a ďalšie náklady. Pretože na hárku je dvadsaťpäť známok, objednávateľ sa rozhodne, či mu stačí jeden motív, alebo chce trebárs dvadsaťpäť rôznych. Za pestrosť si priplatí.
V Česku vlani pošta zinkasovala za listy, pohľadnice a balíky 6,5 miliardy korún, ale tržby za listové zásielky ročne klesajú. Podľa B. Janíka o päť až osem percent. Pokles je logický, štátne úrady a samospráva síce stále veria len tomu, čo je na papieri, ale mnohé súkromné firmy prešli na lacnejšiu elektroniku, ak klient súhlasí, dostáva e-mailom nielen bežnú korešpondenciu, ale aj výpisy z bankových účtov či faktúry. A blahoželania na pohľadnici posielajú už iba tvrdí tradicionalisti. Vyspelejšie národy pozdravy e-mailujú, esemeskujú či telefonujú.