Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Hrdosť na pulte

V poslednom čase sa do regálov slovenských hyper- či supermarketov, ale aj malých obchodov dostali slovenské zástavy alebo symboly v národných farbách. Obchodníci i výrobcovia začali súbežne niekoľko kampaní na podporu slovenských výrobkov. Reprezentatívne prieskumy ešte neexistujú, z pozorovania však možno usudzovať, že sa vracajú sympatie k domácej produkcii. Nie je zatiaľ jasné, či na zákazníkov zabrala kampaň alebo iný motív.

V susedných nových členských krajinách Európskej únie predávajú približne 70 až 85 percent domácich potravín, na Slovensku len zhruba 45 percent. V západnej Európe je podiel domácich potravín stabilne okolo hranice 80 percent. Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) hovorí, že tamojší obyvatelia veria domácim produktom a uvedomujú si, že ich kupovaním dávajú prácu domácim ľuďom. A tí zasa môžu zarobené príjmy vynakladať na kupovanie iných tovarov a služieb. „Tieto súvislosti sú logické, ale príklad Slovenska naznačuje, že nemusia byť každému zrejmé. Zatiaľ čo staré členské krajiny prešli dlhým obdobím budovania spotrebiteľskej dôvery v domácu produkciu –často podporenej aj masívnymi kampaňami hradenými z verejných zdrojov – v našej krajine sa domácim výrobkom robila skôr antireklama. A to, žiaľ, nezostalo bez následkov,“ pripomína reprezentant komory.

SkryťVypnúť reklamu

Potravinári uznávajú, že na vstup reťazcov neboli dobre pripravení. Slovensko pred vstupom do únie nepracovalo so svojím spotrebiteľom, spotrebiteľský patriotizmus v podstate neexistoval. S. Nemec pripomína, že napríklad rakúski experti nás k tomu nabádali. Rakúsko malo pred vstupom do únie trh dosť uzavretý, na dovozy potravín sa uplatňovali vysoké clá a dovezené potraviny sa stali luxusným tovarom. To malo prirodzený vplyv na to, že Rakúšania uprednostňovali domácu produkciu. Pred vstupom do únie v Rakúsku znova veľa investovali do propagácie domácich výrobkov. Motívom bolo očakávanie, že keď dovozy zlacnejú, veľa ľudí bude kupovať zahraničné výrobky, ktoré si predtým nemohli dovoliť. Kampaň vyzývala na to, aby na domáce produkty nezabudli ani potom, ako sa potraviny zo zahraničia stanú prístupnejšími. Napriek tomu zaznamenali v Rakúsku pokles predaja i výroby domácich potravín o zhruba tridsať percent. Ale po šiestich mesiacoch sa situácia stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku často zaznieval argument, že ak slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať cenami, nebude problém potraviny doviezť. Dnes sa možno iba domýšľať, ako sa dalo prepadu domácej produkcie zabrániť. Všetko je iba možno, po vojne je generálov veľa.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4KFE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4KFE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 504
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 393
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 053
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 424
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 171
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 715
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 392
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 313
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Marek Krajčí na piatkovej tlačovej konferencii.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

6m

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

12 h