Skutočnosť, že COOP Jednota je najväčším predajcom slovenských potravín, vychádza z histórie. „Mali sme takpovediac obsadený vidiek a čiastočne aj mesto. Po revolúcii sme sa presadili v mestách ešte viac a stali sme sa silným hráčom na vnútornom trhu. Na území republiky máme 2 300 predajní, čo okrem iného znamená, že sme najbližšie k lokálnym dodávateľom. Veľkú časť sortimentu máme práve od miestnych výrobcov,“ hovorí predseda COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár.
Ako ste zistili, že predávate najviac slovenských potravín?
Veľmi jednoducho. Z databáz sme vybrali všetky výrobky, ktoré podľa EAN kódu majú pôvod na Slovensku. Pohybujeme sa na úrovni od 68 do 74 percent. Toľko je slovenských výrobkov.
Čo je vlastne slovenský výrobok?
O tom sa stále diskutuje, ale my sme si určili, že kľúčový je čiarový kód (EAN), v čísle je na prvom mieste osmička. V slovenských výrobkoch je práca našincov, slovenskí výrobcovia platia dane.
To znie krásne, ale biznis nie je charita. Je naozaj sympatické, že potravinársky priemysel a obchod predstavuje prácu pre domácich, ale podnikanie nie je o emóciách. Čím je zaujímavé využívať domácu produkciu pre váš biznis?
Lokálni dodávatelia sú zaujímaví aj preto, že sú najbližšie. Vedia ponúknuť zaujímavú cenu, pretože náklady na celú logistiku sú nižšie, ako keď tovar treba viezť z ďaleka. Týka sa to najmä mliekarov, pekárov, zeleninárov. Prirodzene, lokálnemu dodávateľovi nedávame prednosť automaticky. Výrobok musí spĺňať štandardy.