Kým pred pár rokmi ste v ponuke bežne našli dvojizbový byt s rozlohou blížiacou sa k sto štvorcovým metrom, dnes si developeri na podobné kúsky trúfnu zriedka. Pravdepodobnosť, že ich predajú, je totiž nízka. Trend na realitnom trhu sa vplyvom doby zmenil. Oveľa menej je tých, ktorí byty kupujú ako investíciu.
Pred krízou kupovali byty v novostavbách tri skupiny zákazníkov. Bežní ľudia – mladí, slobodní alebo rodiny s deťmi, ktorí v kupovaných bytoch chceli aj bývať. Druhú skupinu tvorili investori, ktorí byty kupovali s tým, že ich budú prenajímať alebo neskôr so ziskom predajú. Zvyšok tvorili zahraničné firmy. Tie byty kupovali pre svojich neustále prichádzajúcich a odchádzajúcich zamestnancov.
ČO CHCÚ ĽUDIA. „Deväťdesiat percent klientov dnes kupuje nehnuteľnosť na vlastné bývanie,“ hovorí Daniela Danihel-Rážová, šéfka realitnej kancelárie Bond reality. Dodáva, že v novostavbách si byty kupujú predovšetkým lepšie zarábajúci klienti, a to prostredníctvom hypotekárneho alebo iného úveru. Istá skupina ľudí sa pre turbulencie s nejasnou budúcnosťou eura vrátila aj do investovania svojich voľných finančných zdrojov do nehnuteľností. Zmenili sa však ich požiadavky. Títo klienti uprednostňujú štandardnú veľkosť bytov. „Najväčší dopyt je po štartovacích, jedno-, dvoj- a trojizbových bytoch s rozlohou od 40 do 85 štvorcových metrov,“ tvrdí Andrej Churý z RE/MAX Elite v Bratislave.