Konateľ spoločnosti Creative Expert CS Robert Sedlák má taký plný diár, že až. Každý deň na hodiny naplánované pracovné stretnutia a konzultácie. Do toho množstvo telefonátov, ktoré zvyčajne končia ďalším záznamom do kalendára. R. Sedlák so svojím tímom pomáha slovenským podnikateľom dostať sa na ruský trh. Oplatí sa mu zavolať. Keď pre nič iné, tak kvôli peniazom.
„Prevláda názor, že Moskva je jedno z najdrahších miest na svete, že biznis sa tam nerobí ľahko. Možno práve táto mienka odrádza slovenské spoločnosti skúsiť to na ruskom trhu. Možno vidina veľkých počiatočných nákladov odradila mnohých od aktivít,“ vysvetľuje R. Sedlák. Ak sa podľa neho firma rozhodne operovať na ruskom trhu sama, individuálne, musí rátať s tým, že do krajiny vyšle na istý čas svojho zamestnanca. Musí si prenajať kanceláriu a služby, auto, byt. Firma má teda pomerne vysoké náklady už na začiatku, keď sa žiaden reálny biznis ešte neuskutočnil. Tieto fakty vzbudzujú pochybnosti o efektívnosti snahy expandovať na ruský trh. Oproti tomu sú náklady pri využití sprostredkovania len štvrtinové až tretinové. To je už dôvod minimálne na jeden telefonát.
NEROZUMNÝ KROK. Angažovanosť slovenských firiem na východných trhoch je nízka. V prvom rade pôsobí psychologická bariéra a stratili sa kontakty s realitou ruskej ekonomiky. Po zmene režimu bol odklon na západ prirodzený, pravda nie celkom racionálny. Obchod nepozná rasu, nepozná farbu pleti ani náboženstvo. „Tak sa stalo, že na pozície, ktoré na ruskom trhu malo napríklad Československo, nastúpili iní – Nemci, Francúzi, Američania... Teraz sa vraciame a nie je to vôbec jednoduché, hoci sa vraciame niekam, kde sme už niekedy boli,“ upresňuje R. Sedlák.