Vraj aj Mexičanov oslovuje 1 150. výročie príchodu vierozvestov Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu. Navštíviť by mali Velehrad. Pútnické cesty nazvané po týchto svätcoch chce Zlínsky kraj predĺžiť až po Nitru a perspektívne do Grécka. Ateistické Česko ukazuje, ako možno robiť cirkevnú turistiku. Tá dáva do pohybu milióny ľudí.
Kňaz a diecézny konzervátor Pražského arcibiskupstva Vladimír Kelnar v stánku na veľtrhu cestovného ruchu Regiontour v Brne určite nenadbiehal neveriacej väčšine, ktorá z Česka robí najateistickejší štát Európy. Tvrdí však, že zviditeľňovanie pamiatok, z ktorých množstvo vzniklo na pôde cirkví, najmä katolíckej, znamená pre každú krajinu aj politický prínos. „Taliansko si asi nik nepletie s africkým štátom či Austráliou aj vďaka jeho pozícii na trhu cestovného ruchu,“ hovorí. Popri antike, čarovnej prírode, mori a gastronómii sú magnetom aj stredoveké pamiatky, vrátane cirkevných. Taliani to vedia a brilantne ich svetu predávajú. Ale poznávacia, čiže takisto cirkevná turistika tvorí aj dôležitú súčasť záujmu Talianov o Česko. Z Olomouca hlásia, že im pribúda ruských turistov, ktorí sa viac zaujímajú aj o sakrálne pamiatky.
Chrám svätého Víta v Prahe so šiestimi miliónmi hostí je najnavštevovanejšou pamiatkou v Česku. Duchovenstvo i svetskí podnikatelia v cestovnom ruchu však tvrdia, že Česko je pre európsku cirkevnú turistiku doteraz neobjavené. Má však výnimočný potenciál: 6,6 tisíca rímskokatolíckych, 660 evanjelických, stovku pravoslávnych sakrálnych stavieb i dvesto synagóg. Zviditeľňujú sa na veľtrhoch cestovného ruchu a Pražské arcibiskupstvo vystavovalo aj na stavebnom veľtrhu v Prahe. Jeho dôležitou časťou bola záchrana, revitalizácia a ochrana pamiatok, mestských častí, jednotlivých objektov. Aj cirkevných.