Podľa Európskej komisie pre cyklistiku v mestách možno po jazdnom pruhu širokom 3,5 metra za hodinu prepraviť 22-tisíc osôb koľajovými vozidlami, 19-tisíc ľudí prejde pešo a 14-tisíc na bicykli. Len deväťtisíc autobusmi a maximálne dvetisíc autami. Bicykel je teda efektívny dopravný prostriedok. Mnoho slovenských miest a obcí však nemá ani kilometer chodníkov pre cyklistov. Podľa vlaňajšieho prieskumu nemajú cyklocesty ani 150 kilometrov. Aj tam, kde sú, ich využiteľnosť často sťažujú zlé technické riešenia. Ešte rozšírenejším problémom je zlý technický stav cestnej infraštruktúry ako celku a pri absencii samostatných komunikácií sú cyklisti odkázaní na cesty. Je veľa dôvodov, aby sa cyklistika stala rovnocenným druhom dopravy. Menej je konkrétnych krokov. Vláda pripravila Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike. Rezort dopravy navrhuje výrazné posilnenie cykloturistiky „ako dôležitého segmentu cestovného ruchu s veľkým potenciálom najmä pre vidiecke oblasti“, ich rozvoj, zvýšenie konkurencieschopnosti a zamestnanosti. Skeptici tvrdia, že viac ako stratégiu treba cesty, ktoré nie sú tankodrómami a vodiči sa na nich nesprávajú ako okupanti. Všetci dúfajú, že po papierovej stratégii príde k slovu aj lopata.