Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Príbehy zmenené na symboly

Najúspešnejšie ikony populárnej kultúry nás sprevádzajú desiatky rokov. A stále sú rovnako úspešné. Podmanili si všetky druhy médií, milujú ich milióny ľudí a zarábajú miliardy dolárov. Ako vytvoriť nové Hviezdne vojny?

Popkultúrne symboly sa menia. Jedno však majú spoločné. „Základom je dobrý príbeh postavený na boji dobra so zlom, ktorý by mal byť zároveň trochu mytologický,“ vysvetľuje publicista Martin Kasarda, ktorý vyučuje na Paneurópskej vysokej škole popkultúru. „Všetky veľké rozprávania sú o hrdinoch, ktorí sa vzopreli moci, zaužívaným zákonom i pravidlám a idú si svojou cestou.“

REBELANTOM VERÍME. Spoločným menovateľom pre väčšinu ikonických produktov populárnej kultúry je postava rebelanta, ktorá nie je dokonalá a človek sa s ňou tak dokáže stotožniť. „Ani James Bond nie je dobrý. Chľastá, miluje sa s rôznymi ženami, míňa peniaze, občas niekoho zabije. Frodo z Pána prsteňov je taký dobrý, že oveľa sympatickejší sú v tom príbehu ľudskí hrdinovia. Tí mali zlé aj dobré vlastnosti a v kľúčovej chvíli sa zachovali existenciálne a správne,“ vysvetľuje M. Kasarda.

SkryťVypnúť reklamu

Príbehov je veľa. Čo teda odlišuje úspešný od neúspešného? Podľa odborníka svoju úlohu zohráva aj náhoda, ale predovšetkým to, či je profesionálne dotiahnutý každý detail, vrátane marketingu. Kvalitné kultúrne značky za sebou skrývajú prepracované príbehy, ktoré sa dajú interpretovať a nie sú len o akcii. Agent 007 nezastaral za šesťdesiat rokov vďaka tomu, že pracuje s dobovým kontextom. Kým kedysi bola témou studená vojna, dnes sú to počítače a kyberterorizmus.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4M4T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4M4T na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 621
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 714
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 603
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 447
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 380
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 6 990
  7. Po Slovensku na motorke 6 113
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 518
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 267
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podľa Szijjártóa sú slovensko-maďarské vzťahy najlepšie za posledné roky.


a 1 ďalší 3 h
Štefan Tarkovič.

Tréner predstavil základnú zostavu.


Sportnet 1 h
Ilustračné foto

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.


21 h

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


18 h
Po projekte Yosaria Plaza zostal iba skelet, ktorý domáci volajú Hirošima.

Developerský projekt vyrastie na starej Hirošime.


a 1 ďalší 21 h
Generálny riaditeľ Ahoj Marek Šupa

Nebankovka Ahoj ide do biznisu odložených platieb.


16. jún