Arizácia židovského majetku v časoch vojnového slovenského štátu nie je pýchou dejín. Slovenským Židom zhabali stovky hodnotných malieb, sôch, zberateľských mincí či starožitností. Režim ich sčasti zoštátnil, sčasti predal na verejných dražbách.
Začiatok štyridsiatych rokov dvadsiateho storočia približuje unikátna výstava Tieň minulosti v Židovskom komunitnom múzeu, ktoré sídli v bratislavskej synagóge. Na výstave sa podieľa aj Slovenská národná galéria. Pre vyrovnávanie sa s minulosťou má význam najmä fakt, že po prvý raz v histórii sa verejnosti predstavujú vzácne arizované výtvarné diela, ktoré pochádzajú z majetku židovských obyvateľov Bratislavy. Ich mená ani tragický osud počas holokaustu nie je známy. „V rámci tohto projektu nevyhľadávame kontroverznosť ani senzácie. Prezentujeme pravdu o minulosti v záujme budúcnosti a verejnosti predstavujeme neznámu kapitolu holokaustu. Podrobne skúmame tragickú epizódu slovenských dejín umenia,“ hovorí riaditeľ Židovského komunitného múzea Maroš Borský. Najvzácnejším arizovaným dielom je obraz významného holandského maliara Rembrandta van Rijna, jedného z najväčších velikánov európskeho umenia. Jeho grafika, zaevidovaná v roku 1943 v sklade na Štefánikovej ulici v Bratislave pod názvom V orientálnom tábore z roku 1641, zobrazuje biblický motív. V súčasnosti patrí medzi 111 najvzácnejších diel v zbierke Slovenskej národnej galérie (SNG).