Inovácia je dnes vlastná každému odvetviu súčasného biznisu, keďže konkurenčný boj ani zďaleka neutícha. Globálne trhy podporované technológiami sú prakticky stále v pohybe. Firmy si uvedomujú, že prílev nových myšlienok nemôže byť naďalej iba z interných zdrojov alebo úzkeho okruhu konzultantov.
Inovačná schopnosť firiem znamená aj schopnosť maximalizovať externé zdroje s cieľom spoločne vytvárať hodnoty. Priekopníkmi v aktivitách, ktoré smerujú k takémuto prepojeniu, sú firmy v rýchloobrátkovom sektore. K prvým patrila americká spoločnosť Procter & Gamble. Po nej nasledovali ďalšie a z experimentu otvárania sa vonkajšiemu svetu si urobili ťažiskové interné iniciatívy. Napríklad spoločnosť Kraft (dnes Mondeléz) vytvorila Inovačnú kuchyňu a Nokia spustila Ideas Project s cieľom získavať nápady zvonka.
Posun k otvorenému modelu znamená novú výzvu. Treba totiž aj skúsených zamestnancov, ktorí sú schopní túto strategickú otvorenosť manažovať. Zároveň otvára niekoľko základných otázok: Kto by mal manažovať proces spoluvytvárania? Aké schopnosti musí mať a aké zdroje a rozhodovacie právomoci mu prideliť? Firmy teda začali vedomý proces vyhľadávania špecialistov, ktorí dokážu zvyšovať hodnotu prichádzajúcu z externej siete v podobe čerstvých myšlienok.