Záhreb, ktorý bol dlho križovatkou kultúr, dnes spája lokálnosť a globálnosť. Na ošumelých socialistických budovách sa na každom rohu skvejú logá ako Telekom, Raiffeisen či Uniqa, ešte častejšie ako v Bratislave. Krajinu napriek tomu Európska únia prijala až teraz. A niektorí Chorváti majú veľké očakávania.
„Kuracia klobása číslo jeden v celej Európe,“ hlása bilbord v Záhrebe pri vstupe krajiny do Európskej únie. Na vizuáli je lokálna tlačenka obkolesená desiatimi žltými hviezdami. Reportér Profitu navštívil krajinu týždeň pred vstupom Chorvátska do Európskej únie (1. júla). Hlavné mesto vyzeralo ako reklama na Európu. Nielen vďaka firmám, ktoré každú príležitosť využijú na marketing, často aj absurdnými spôsobmi. Na ceste z letiska do hotela môžete narátať niekoľko desiatok modrých zástav so žltými hviezdami, ktoré sa vo vnútrozemí priveľmi netrepocú.
Prímorskú krajinu, ktorá je pre mnohých Slovákov synonymom dovolenky, zasiahla hospodárska kríza celkom výrazne. Medzi rokmi 2008 a 2011 stratila podľa Svetovej banky 10 percent HDP, päťkrát toľko ako Slovensko. Nezamestnanosť sa pohybuje až okolo 20 percent. Krajina, ktorá sa sama zmieta v kríze, teraz vkladá nádej do toho, že sa z nej vymaní vstupom do krízou zmietanej Európskej únie.