Aj keď elektrické autá dnes zažívajú veľký rozmach, v skutočnosti nie sú žiadna novinka. Dokonca sú také staré, že predatovali tie benzínové. Prvý koncept malého elektrického vozidla predstavil v roku 1828 Štefan Anián Jedlík, maďarský vynálezca a kňaz, ktorý sa narodil na Slovensku.
Experimentálne elektrické autá, najmä od škótskych vynálezcov, brázdili ulice už od druhej polovice 19. storočia. S príchodom kvalitnejších batérií sa elektrické vozidlá stali pomerne bežným prepravným prostriedkom a na cestách chodili spolu s prvými benzínovými peugeotmi, tatrami, benzami, fiatmi či opelmi. Prvé auto, ktoré prekonalo rýchlostnú hranicu sto kilometrov za hodinu, nepotrebovalo ani kvapku benzínu. Poháňali ho dva 25-kilowattové motory napojené na zabudované batérie.
PREHRA. „Dizajnéri elektrických osobných áut urobili v posledných rokoch obrovské pokroky,“ písal v roku 1911 New York Times. Na začiatku dvadsiateho storočia to skutočne vyzeralo, že motorové autá pokročilejšie elektromobily nikdy nepredbehnú. Naštartovanie aj obsluha boli zložité, hluk a smrad veľký. A radiť ich dokázali len muži.