Reportáže fotografovala ako stroj. Bola vyčerpaná. Indonézia v nej však znovu prebudila túžbu hrať sa s obrazmi. Mária Candráková vymenila médiá za dvojročnú pracovnú prestávku v Ázii. Fenomén známy ako sabbatical podporujú osvietení zamestnávatelia v Európe i v USA. Vedia, na čo je to dobré.
„Milovaný zamestnanec. Štyri roky si pre mňa neúnavne húževnato pracoval. Nadišiel čas odmeny. Dávam Ti dvanásť mesiacov voľna, počas ktorých si môžeš plniť svoje sny. Ja Ti ich, samozrejme, slušne zaplatím. S úctou Tvoj zamestnávateľ.“ Žeby išlo o sarkastický e-mailový fórik šéfa v štýle Bridget Jonesovej? Nie tak úplne. Fenomén niekoľkomesačnej pracovnej prestávky zvanej sabbatical zaviedol v šesťdesiatych rokoch minulého storočia americký McDonald´s. V roku 1985 ho na starý kontinent importoval belgický minister práce Michel Hansenne. Na oboch kontinentoch dnes zažíva opätovný boom.
„Sabbatical nie sú obyčajné predĺžené prázdniny. Sú to plánované strategické platené či neplatené pracovné prestávky, počas ktorých si zamestnanec môže splniť svoj životný sen,“ vysvetľuje odborníčka na personalistiku a sabbaticaly Elizabeth Paganová-McGuirová. „Mesiace strávené mimo kancelárie mu dovoľujú cestovať, oddať sa výskumu, charitatívnej činnosti, naučiť sa nový jazyk, dokončiť štúdium. Jednoducho, venovať sa tomu, na čo si nikdy doteraz nenašiel čas.“ Správny sabbatical má jasný plán a z jeho výsledkov profituje zamestnanec aj zamestnávateľ. Dokáže posilniť a zlepšiť schopnosti človeka na osobnostnej i profesionálnej úrovni. Posilní kreativitu, pracovný výkon, lojalitu aj celú firmu. Na portáli YourSabbatical.com radí E. Paganová-McGuirová americkým zamestnávateľom, ako zlákať do svojich radov najlepšie americké mozgy. Aj vďaka benefitom typu sabbatical. Čím viac umožnia svojim zamestnancom pracovať na sebe a plniť si sny, tým kvalitnejšie, motivovanejšie a lojálnejšie „hlavy“ budú mať.