Viacerí to skúšali s rôznymi marketingovými trikmi či dávali zákazníkom voľnú ruku a možnosť platiť za služby podľa ich uváženia. Zväčša takéto výstrelky krátkodobo zafungovali, ľudia totiž radi privítajú zmenu na trhu, dokonca hrajú radi aj túto hru. Dlhodobo však nové koncepty trh nepriťahajú.
BEZ STRESU. Napriek tomu nedávno opäť vznikla kaviareň, ktorá chce ísť hlavou proti múru. Jej zákazníci neplatia za to, čo zjedia a vypijú, ale za to, koľko minút a hodín v útulnej kaviarni strávia. Všetko ostatné je zadarmo s podmienkou, že si návštevníci riad po sebe upracú. Nový koncept sa ujal najprv v Moskve a najnovšie už aj v Londýne. Slovensko iba čaká na svoju prvotinu. Podľa denníka Guardian má moskovská kaviareň úspech. Hodina strávená pri káve stojí dva ruble, teda viac ako dve eurá.
Pointa kaviarne je jednoduchá – hostia nie sú stresovaní tým, že si pri dlhšom zotrvaní v kaviarni musia znovu niečo objednať, aby im nebolo trápne sedieť bez objednávky. Rusi sú z tohto princípu obchodu nadšení. Podobné prevádzky vznikli okrem Moskvy už v Petrohrade, Kazani, Rostove, údajne aj na Ukrajine a nedávno dokonca v Londýne. Tam otvorili kaviareň s názvom Ziferblat (Ciferník) a pre kávičkárov je ako lepidlo. „Nepredávame nápoje alebo občerstvenie, predávame čas. Ľudí otravuje, ak ich každú chvíľu niekto vyrušuje, či si ešte niečo objednajú. Chcú spolu stráviť nerušene čas a u nás k tomu dostanú kávu, čaj a pečivo,“ povedal pre Guardian Ivan Mitin, ktorý moskovskú kaviareň založil už pred dvoma rokmi.